Hoe kun jij als L&D-professional bijdragen aan betere prestaties van je collega’s? Maak jij nu echt het verschil? Soms is training nodig, vaak een e-learning meer dan voldoende, maar het meeste leren we door ondersteuning te krijgen tijdens werk. Met werkplekleren laat je leren en presteren samengaan: wat is er nodig om dit mogelijk te maken? Hoe organiseer of optimaliseer je die ondersteuning op de werkplek?

Tijdens deze leertrack leer je hoe je aan de hand van onder andere het 5 Moments of Need™ model leren op de werkplek kunt opzetten, uitbreiden of verbeteren voor jouw organisatie.

Bekijk hier het programma van de Leertrack Werkplekleren:

Vooraf: Video Bob Mosher over de 5 Moments of Need™ methodologie

Vooraf bekijk je een video met een uitleg over wat werkplekleren is en hoe de methodologie daar een rol in kan spelen, zodat we tijdens de online sessies aan de slag kunnen met het waarom, hoe en waarmee.

Dinsdag 12 april: Ben jij klaar voor een prestatiegerichte opleidingsstrategie?

13.00-14.00 Expertsessie:

Waarom wil je aan de slag met werkplekleren? Tijdens de eerste sessie kijken we naar het belang van een prestatiegerichte strategie. Hoe staat dat in jouw organisatie? En wat vraagt dat van jouw mindset als L&D-professional? 

Rachel Brouwer, expert binnen de 5 Moments of Need methodologie rondom het onderwerp implementatie. Werkzaam voor onder andere Colgate – Palmolive, Erasmus MC en LUMC.

14.15-15.00 Praktijksessie:

Van leren naar presteren: compliance training rondom voorbehouden handelingen in het LUMC

Mia Cools – Opleider en ICT-coördinator

Opdracht: Scan werkplekleren:

Na de eerste sessie voer je een korte Werkplekleren scan uit om in kaart te brengen waar jouw organisatie staat als het gaat om werkplekleren. Het geeft je inzichten in hoe te starten, hoe nu verder en/of om het gesprek aan te gaan met belangrijke stakeholders.

Donderdag 14 april: Van workflow analyse naar ontwerpplan

13.00-14.00 Expertsessie:

Hoe geef je vorm aan werkplekleren? In deze sessie doorlopen we aan de hand van een concreet voorbeeld verschillende analysestappen die je kunnen helpen om te komen tot een concreet plan.

Om leren met werken te verbinden is het allereerst belangrijk om te weten wat dat werken precies inhoudt. Dit kun je in kaart brengen met een rapid workflow analyse, die je vervolgens tegen het licht houdt om te bepalen welke taken het meeste impact hebben op de prestaties (critical skills analysis). Welke bestaande leermiddelen hebben we al om deze taken te ondersteunen (learning asset analysis)? En op welk moment kunnen we deze het beste inzetten? Ook kijken we hoe je een juiste mix maakt tussen leer- en performance supportoplossingen die je kunt samenbrengen in een concreet ontwerpplan (Learning Experience and Performance plan).

Thomas van Kerkhof, expert binnen de 5 Moments of Need methodologie rondom het onderwerp integratie met formeel leren en onboarding. Werkzaam voor onder andere Aviko, Stedin en het Prinses Maxima Centrum

14.15-15.00 Praktijksessie:

Volgt later.

Opdracht: Businesscase werkplekleren

Je brengt in kaart wat er nodig is om werkplekleren daadwerkelijk te implementeren in jouw organisatie. Wie zijn de stakeholders? Welk budget is er nodig? En wie gaat het aanjagen?

Woensdag 20 april: Plan van aanpak voor de volledige implementatie en integratie van performance support

13.00-14.00 Expertsessie:

Nu je weet waarom je aan de slag wilt met werkplekleren en hoe je dit vorm gaat geven, is het van belang een krachtig plan van aanpak op te stellen. Het ontwerpplan koppelen een concrete actiepunten en daar verantwoordelijken aan verbinden, gaat je helpen de ontwikelling, implementatie en integratie van performance support daadwerkelijk te laten slagen.

Met die performance support oplossing, aanvullende op je vaak al bestaande formeel leertraject, kun je echt het verschil maken op de werkvloer. We geven je direct handvaten mee om dit in de praktijk aan te tonen en de impact van jouw werkzaamheden als L&D-professional te meten.

Saskia Huussen, expert binnen de 5 Moments of Need methodologie rondom het onderwerp impact meten. Werkzaam voor onder andere Janssen Pharmaceutical, Gemeente Amsterdam en de Nationale Politie.

14.15-15.00 Praktijksessie:

Een kwaliteitssysteem bestaat vaak uit honderden procedures die verplicht moeten worden getraind. Maar is dat altijd zinvol? In deze sessie leer je meer over de aanpak die Janssen R&D gebruikt om zijn medewerkers klaar te stomen voor de uitdagingen van morgen. Janssen R&D leunt daarbij op de principes van de 5 Moments of Need methodologie om formele opleiding alleen in te zetten waar nodig.

Erwin de Beuckelaer brengt innovatie in het domein van Quality & Compliance. Hij heeft meer dan tien jaar ervaring met alle vormen van leren en opleiden binnen de context van farmaceutisch kwaliteitssysteem en is een pionier op vlak van digitale meetoplossingen voor de gezondheidszorg. Zijn achtergrond ligt in bedrijfscommunicatie en user experience design. Hij is ook deeltijds gastprofessor bij het Design Thinking Lab aan de HoGent.

dit zijn de sprekers van de leertrack werkplekleren:

Van leren naar presteren: compliance training rondom voorbehouden handelingen in het LUMC

Door: Mia Cools, Opleider en ICT-coördinator. Verpleegkundigen mogen alleen voorbehouden en risicovolle handelingen uitvoeren als [...]

Van boemeltrein naar hogesnelheidstrein bij Janssen R&D

Door: Erwin de Beuckelaer, Director Innovative Capabilities Johnson & Johnson. Een kwaliteitssysteem bestaat vaak uit [...]

Plan van aanpak voor de volledige implementatie en integratie van performance support

Door: Saskia Huussen, Organisatiewetenschapper, werkzaam voor onder andere Janssen Pharmaceutical, Gemeente Amsterdam en de Nationale [...]

Van workflow analyse naar ontwerpplan

Door: Thomas van Kerkhof, Onderwijskundige, werkzaam voor onder andere Aviko, Stedin en het Prinses Maxima [...]

Ben jij klaar voor een prestatiegerichte opleidingsstrategie?

Door: Rachel Brouwer, Onderwijskundige, werkzaam voor onder andere Colgate – Palmolive, Erasmus MC en LUMC. [...]