Dit blog is het eerste hoofdstuk van het eBook ‘Social Learning – aan de slag!’, geschreven door Joitske Hulsebosch en Petra Peeters. Dit e-book geeft je een beeld van wat Social Learning is en hoe je het (praktisch) kunt inzetten.
Het is een voorbeeld van ‘content curation’: een aantal bestaande blogs is geselecteerd en met een fictieve casus verbonden tot een samenhangend geheel.
Download het eBook Social Learning (PDF)
Wat is Social Learning?
Anne is verantwoordelijk voor Learning en Development binnen één van de grotere ministeries. Samen met het management bepaalt zij het leerbeleid. Met haar team draagt zij zorg voor de organisatie van een aantal vaste leergangen en een brede range aan wisselende leeractiviteiten voor allerlei doelgroepen binnen het ministerie.
Haar team krijgt steeds meer signalen dat de klanten, veelal hoog opgeleide professionals, behoefte hebben aan andere vormen van leren dan nu aangeboden worden. Zo zien ze de deelname aan meerdaagse trainingen teruglopen en deelnemers gemakkelijk afzeggen voor (onderdelen van) leergangen.
Uit een onderzoek van enkele teamleden blijkt dat medewerkers best willen deelnemen, maar dat het niet lukt daar regelmatig meerdere dagen voor vrij te maken. Ze waarderen de trainingsinhoud, maar vinden vooral het contact met deelnemers uit andere hoeken van de organisaties zeer verrijkend en leerzaam. Bovendien blijkt uit een onderzoek onder de mensen die snel carrière maken binnen de organisatie dat deze professionals juist niet meedoen aan opleidingen.
Dit zet Anne aan het denken: hoe kan haar team het leren zo inrichten dat tegemoet gekomen wordt aan de mogelijkheden en behoeften van de deelnemers? Ze heeft in vakbladen het een en ander gelezen over Social Learning en besluit zich daar verder in te verdiepen.
Om te beginnen verdiept Anne zich in de vraag wat Social Learning nu eigenlijk is. Ze vindt een blog van Wilfred Rubens waarin hij dit kort uitlegt:
Voor Marcia Connor geldt hetzelfde, deze blog introduceert Anne in Engelstalige begrippen rond Social Learning:
Verhouding tussen Social Learning en informeel leren
Sibrenne Wagenaar vraagt zich af hoe Social Learning en informeel leren zich tot elkaar verhouden:
Een mooie infographic belicht weer andere aspecten:
Hoe zet je social learning in?
Als laatste leest Anne een blog van Julian Stodd. Hij legt niet alleen uit wat Social Learning volgens hem inhoudt, maar kijkt ook verder naar Anne’s volgende vraag: hoe kun je Social Learning inzetten?
Julian zegt:
Social Learning happens anyway: it’s whenever someone turns around and asks ‘How do I do this?‘. But we can encourage and support it: we can design learning to be ‘social’, and we can create the conditions where Social Learning can thrive. It won’t happen without design, but ultimately it’s about letting go of some control.
Lees het volgende blog: Hoe zet je Social Learning in? of:
Download het eBook Social Learning (PDF)
Tip! Lees ook deze eBooks van Next Learning: