Spannende try-out Learning Hackaton: leer je beter door ‘ervaren’?

Die vraag kunnen Marcel de Leeuwe en ik beter beantwoorden na onze eerste Learning Hackathon. Dit is het vervolg op de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. Veel deelnemers van deze opleiding vragen ons om een vervolg.

Learning Hackaton - SBOEerst zochten we naar een verdieping van de opleidingsonderdelen. Maar hoe zorg je voor een verdieping voor meer dan 200 lerenden met elk hun specifieke behoefte? Onbegonnen werk om daarvoor ‘aanbod’ te maken!

Dus al snel ging de oplossing richting ‘integreren en toepassen van kennis’. Wat kan het betekenen als je al het geleerde met elkaar verbindt en toe kan passen in een real-life case? Op welke manier wordt dat een krachtige beleving, een emersive experience? Het idee van een 2-daagse Learning Hackathon (48 uur) was geboren!

Hoe organiseer je ‘leren door ervaren’?

Tot zover klinkt het allemaal logisch. De sprekers op mijn eigen Next Learning congres praten er inspirerend over. Maar nu de eigen praktijk!

We hadden honderden vragen. Welke deelnemer stapt in dit spannende avontuur? We hebben nog niks uitgewerkt of bewezen. We verwachten een hoog leerrendement, maar kunnen nog geen zekerheid geven. Gaat het leereffect écht hoog zijn? Gaan we écht een bijzondere leerinterventie ontwikkelen, die later ook voor ieder persoonlijk bruikbaar is?

En… dit is wel heel anders dan ‘gewoon’ opleiden. Deelnemers zullen ook nog eens hun manager moeten overtuigen dat dit écht een krachtige leerervaring wordt waar de eigen organisatie wat aan heeft.

Company PackageWe zijn inmiddels al een beetje gerust gesteld. Op het moment van het verschijnen van dit blog hebben de eerste mensen zich al aangemeld. Ze zijn enthousiast! Marcel en ik beginnen al een beetje te glimmen 😉

Welke opdrachtgever durft!?

De andere belangrijke vraag die we hebben: wie wil onze opdrachtgever zijn, onze aangever van een real-life case? Lastig, want ook voor de opdrachtgever is succes niet verzekerd. De opdrachtgever moet intern de mensen enthousiast zien te krijgen. Denk aan HRD-collega’s, beslissers en inhoudelijke experts.

Het ontwerpteam dat wij leveren is bovendien nog onbekend, want die mensen moeten zich nog gaan aanmelden. En tot slot: deze eerste Learning Hackathon is nog een experiment. Misschien mislukt de uitvoering, of is het resultaat teleurstellend. Jazeker, een hoop beren op de weg!

Maar niet in de ogen van Spaarne Gasthuis Academie (cure) in Haarlem. Vooral dankzij hun nieuwsgierige aard en aanstekelijk enthousiasme zijn we in deze organisatie met open armen ontvangen. Spaarne durft deze uitdaging aan. Juist omdát het een experiment is en dat ze ook als organisatie ervaring kunnen opdoen met deze nieuwe vorm van leren. Zij durven! Wat heerlijk.

We staan in de startblokken!

We gaan met z’n allen investeren (tijd en geld) en de verwachtingen zijn hoog. Spannend om te zien of het ook goed uitpakt. We gaan het zien! Ik hou je op de hoogte via het blog van Next Learning. Zorg dat je dit niet mist: volg Next Learning op Twitter, Facebook en/of Linkedin.

Ank Dierckx

Update: de ervaringen tijdens en na de Hackaton


Meer weten over de Learning Hackaton?

De Learning Hackathon is het vervolg op de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper wordt al sinds 2011 aangeboden door Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid. Tijdens deze opleiding leer en ervaar je alles over het ontwerpen van een krachtige leerervaring. Met e-techniek, maar niet noodzakelijk. Uitgangspunt is wel dat het zo eenvoudig en zo goedkoop mogelijk moet zijn waar het kan. Als het leereffect maar krachtig is!

Lees meer over de opzet van de Learning Hackathon (PDF)

 

Een reactie op “Spannende try-out Learning Hackaton: leer je beter door ‘ervaren’?

  1. Pingback: Wat is een Learning Hackathon? Ervaringen bij Spaarne Gasthuis | SBO Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024