Next Learning 2016 komt er weer aan, met dit jaar in de ondertitel ‘work.play.perform’. Als HRD-professionals kunnen we er natuurlijk niet meer onderuit: leren doe je door te doen en bij voorkeur ook nog in je eigen werkpraktijk.
Naar colleges gaan of een boek lezen, dat doen we steeds minder. Dat betekent niet dat je daar niks van leert, of dat het niet ter inspiratie kan dienen. Het direct toepassen (in de praktijk) blijkt alleen voor veel mensen beter te werken.
Play: zorg voor intrinsieke motivatie
Hoe zit dat nu met de ‘play’? Next Learning geeft het spelen dit jaar ook een belangrijke plek. Wat ik daar direct mee associeer is de stelling dat leren leuk moet zijn. Dit hoor ik als onderwijskundige namelijk steeds vaker terug in mijn werk. Voor mij ligt dit in lijn met de intrinsieke motivatie van lerenden: intrinsieke motivatie verwijst namelijk naar het uitvoeren van een activiteit omdat ze vanuit zichzelf leuk of interessant is. Volgens mij is dit de beste motivatie om dingen te ondernemen, maar helaas is deze niet altijd aanwezig.
Plezier in het leren kun je volgens mij stimuleren. Leg de verantwoordelijkheid bijvoorbeeld bij de lerende neer. Wanneer je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen leerproces en vrij bent om hierin keuzes te maken, wordt het leren steeds betekenisvoller en leuker! Om ook daadwerkelijk keuzes te kunnen maken, is het essentieel dat de lerende antwoord heeft op de WIFM-vraag (‘What’s In it For Me?’). Dat dit de intrinsieke motivatie vergroot, is natuurlijk vanzelfsprekend.
Werkt dat echt zo? Ja, voor mij in ieder geval wel! Zo wilde ik als achttienjarige graag dat felbegeerde ‘roze papiertje’ (en nee, inmiddels is dat bij mij ook geen roze papiertje meer). De rijlessen vond ik gaaf, ik had een leuke rijschool uitgekozen met een fijne instructeur. Zo zelf achter het stuur, dat vond ik wel wat. Maar die theorie, daar had ik nooit om gevraagd. Toch was het behalen van het theorie-examen een voorwaarde voor het praktijkexamen en ik begreep natuurlijk ook wel waarom (WIFM). Gelukkig kreeg ik hiervoor zelf de verantwoordelijkheid. Waar, wanneer en op welke manier ik dat theorie-examen zou halen, dat was aan mij.
Stel je eigen programma samen
Tijdens Next Learning 2016 zit je als bezoeker ook zelf achter de knoppen. Je kunt je eigen programma samenstellen en antwoord zoeken op je eigen leerbehoefte:
- Zo kun je losgaan op de Learning Playground en samen met experts zien, proeven, voelen, horen en beleven.
- Deel direct je ervaringen en leer sneller van én met elkaar in de Learning Circles.
- Ga met vakgenoten de diepte in en leg de verbinding naar je eigen praktijk in de Zorg of HRD Arena.
- Misschien durf je de Leer-Safari aan en ervaar je de dag zoals die komt, zonder structuur: alleen jouw leerbehoefte staat centraal.
Ben je ergens aan begonnen maar heb je eigenlijk geen idee wat je eraan hebt (WIFM), voel je dan vrij om je programma te veranderen en te doen wat jij leuk vindt.
Kortom: ga je naar Next Learning? Neem dan de verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces. Ga na wat je wilt komen halen (WIFM) en maak keuzes in het programma. Veel leerplezier!
Jolien Wessels | freelance onderwijskundige | E-nergize
Bekijk het programma van Next Learning 2016