Hoe zet je Social Learning in?

eBook Social LearningDit blog is het tweede hoofdstuk van het eBook ‘Social Learning – aan de slag!’, geschreven door Joitske Hulsebosch en Petra Peeters. Dit e-book geeft je een beeld van wat Social Learning is en hoe je het (praktisch) kunt inzetten.

Het is een voorbeeld van ‘content curation’: een aantal bestaande blogs is geselecteerd en met een fictieve casus verbonden tot een samenhangend geheel.

Download het eBook Social Learning (PDF)

Hoe zet je Social Learning in?

Anne heeft na het vorige blog voldoende beeld van het begrip Social Learning om zich te verdiepen in dé vraag: hoe zet je Social Learning in? Vooral de opmerking dat je het niet kunt ontwerpen maar dat je wel de voorwaarden kunt creëren om het te laten ontstaan, is bij haar blijven hangen.

Dit klinkt behoorlijk vaag. Wat moet je dan wel doen als je het niet kunt ontwerpen? Anne wil graag aan de slag maar heeft nog wel vragen. Is het slim om aan de slag te gaan met social learning rond dezelfde onderwerpen als voor de interne leergangen? Zou je bijvoorbeeld het leiderschapstraject ook als social learning kunnen inrichten?

social learningZe vraagt zich ook af of de platformen die intern gebruikt worden voldoende zijn om het sociaal leren online te faciliteren. Er zijn best veel medewerkers die klagen over de gebruiksvriendelijkheid van het intranet, en er is wel een Yammer kanaal maar dat wordt niet intensief gebruikt. Ze heeft ook geen goed beeld van de belangrijkste stappen waarmee ze kan starten.

Ze leest weer een aantal blogs om te weten te komen hoe je een sociaal leerproces kunt vormgeven. Een aantal blogs gaat in op de sociale organisatie. Een interview met René Jansen door Sibrenne Wagenaar maakt duidelijk dat haar ministerie nog ver verwijderd is van een complete sociale organisatie.

 

Ook learnovators zetten in op een learning organization (of zoals zij het noemen: learning ecosystem):

 

Via een blog door Laurie Miller komt ze te weten dat learning professionals denken dat onvoorwaardelijke toegang tot sociale media het belangrijkste is.

 

Echter, de belangrijkste succesfactoren zijn het betrekken van gebruikers in het ontwerp van social learning activiteiten en het incorporeren van samenwerken en samen leren in functiebeschrijvingen. Het omturnen naar een sociale organisatie is een hele klus! Gelukkig leest ze ook dat social learning communities kunnen worden gekoppeld aan cursussen. Dat klinkt als iets wat ze wel kan gaan proberen.

Ze gaat op zoek naar leervormen waar ze mee kan experimenteren zonder gelijk in een veranderproces voor de hele organisatie te duiken. Jane Hart geeft praktische tips met 10 manieren waarop je sociaal leren in het social network kunt faciliteren. Dat kunnen ze in Yammer gaan doen:

 

Jane Hart heeft nog meer ideeën als alternatief voor een cursus:

 

En ook het organiseren van een Social MOOC klinkt als iets wat makkelijk binnen het bereik ligt, met tips van Marlo Kengen en Petra Peeters, genoteerd door Judith van Hooijdonk:

 

Last but not least, leest ze over de bekwaamheden van professionals voor sociaal leren:

 

Dat is ook iets waar binnen de organisatie aan gewerkt moet worden. Dit wordt ook wel persoonlijk kennismanagement genoemd (PKM). DidactAdvies geeft een voorbeeld van PKM:

 

Marjolein Veldman deelt in een mooi persoonlijk verhaal hoe zij deze bekwaamheden inzet om een documentaire voor elkaar te krijgen.

 

Voordat Anne echter een keuze maakt, wil ze ook wel eens op bezoek bij een aantal organisaties om bij hen de kunst af te kijken… Dit lees je in het volgende blog: Social learning in de praktijk (of lees het vorige blog: ‘Wat is Social Learning?‘).

Download het eBook Social Learning (PDF)

Tip! Lees ook deze eBooks van Next Learning:

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2022