Everything AI: voor sommigen een snoepwinkel en katalysator, voor anderen een nachtmerrie en een blijf-ver-van-mijn-bed-show. Zo kun je vanuit een onderwijskundige perspectief en een didactisch bril kijken naar de effectieve inzet van generatieve AI in je curriculum. En dan bepaal je zelf wat AI wel of niet kan bijdragen aan jouw onderwijs(ontwerp).
Patricia begeleidde Anke tijdens de post-HBO Teacher Leader waarin Anke op zoek ging naar de waarde van AI in haar praktijk:
“Met de komst van AI wordt er iets heel anders verwacht van de jonge professionals die wij opleiden. Het is volgens mij geen keus om hier in het onderwijs iets mee te doen, maar een maatschappelijke ontwikkeling die niet genegeerd kan worden. Dat wil niet zeggen dat dit proces bij mij zonder slag of stoot is verlopen. Ik neem je graag mee in mijn vijf stadia van rouw en wat het stadium van acceptatie mij gebracht heeft. Mijn onderwijs van het Engels is radicaal veranderd in een jaar tijd, maar de studenten ervaren het als zinvol, leerzaam en interessant.”
Toepassingsdoel(en):
- Deelnemers kunnen (hun eerste) stappen zetten met het gebruiken van generatieve AI binnen hun eigen onderwijs.
- GenAI een rol geven in het taalonderwijs
Doelgroep:
Learning & Development professionals, Professionals uit het HO (Onderwijs), Professionals uit het MBO (Onderwijs), Professionals uit het VO (Onderwijs)
Anke Klop – Docent Engels en professionele vaardigheden
Ik heb ruim 15 jaar ervaring met hbo-onderwijs voor de talen Engels en Nederlands. Uit interesse ben ik altijd bezig met zoeken en vinden: de nieuwste ontwikkelingen, de beste werkvormen, spannende inzichten in alternatieve toetsmethodes, etc. Ik waai echter niet klakkeloos mee met de waan van de dag, maar kies datgene uit wat ik op basis van mijn ervaring en Teacher Leaderopleiding een kans van slagen wil geven.
Patricia van Slobbe – Initiatiefnemer OnderwijsArena
Patricia is een voormalig docent Engels en een eeuwige docent in hart en nieren. Ze is al meer dan 10 jaar actief als trainer, coach en onderwijsadviseur, gespecialiseerd in didactische excellentie. Ze is medeoprichter van OnderwijsArena, een levendig platform voor docenten en schoolleiders die van leren hun vak hebben gemaakt en die weten dat lesgeven een ambacht is: je bent nooit uitgeleerd.
Ze is co-auteur van twee succesvolle boeken over effectief leren met ICT en heeft onlangs een internationale online cursus gelanceerd voor docenten wereldwijd die meer willen doen met onderwijstechnologie in hun klaslokaal zonder eindeloze ‘App Safari’s’ te houden