Door: Prof. Max Louwerse, hoogleraar Cognitieve Psychologie en Kunstmatige Intelligentie, Tilburg University
In het DAF Technology Lab van Tilburg University wordt onderzoek gedaan naar mogelijkheden van virtual en mixed reality in training en onderwijs. Een high-end CAVE wordt gebruikt voor onderwijs doeleinden, onderzoeksprojecten onderzoeken of op basis van fysiologie en cognitie leerprocessen gemeten kunnen worden, en daarnaast wordt gebouwd aan virtuele mensen die in het onderwijs ingezet kunnen worden. In deze presentatie worden de mogelijkheden van virtual reality en kunstmatige intelligentie in het onderwijs besproken. Zijn deze ontwikkelingen kansrijk of bedreigend? Zijn ze toekomstmuziek of harde realiteit?
De kennis opgedaan in de initiatieven van Tilburg University, waaronder Mind Labs, het Jheronimus Academy of Data Science en het DAF Technology Lab hebben geleid tot:
- Inzicht in het gebruik van virtual reality in training;
- Het voorspellen van leren op basis van fysiologie en cognitief gedrag;
- De ontwikkeling van virtuele mensen voor training in de gezondheidszorg
- Informal Science Education op basisscholen
Bestaat de toekomst van ons onderwijssysteem uit het gebruik van intelligent tutoring systems, serious games, apparatuur om leren online te meten? Oordeelt u zelf…
Prof. Max Louwerse is hoogleraar Cognitieve Psychologie en Kunstmatige Intelligentie aan Tilburg University. Hij is oprichter van het DAF Technology Lab een virtual en mixed reality lab dat streeft naar immersive education. Hij heeft het Jheronimus Academy of Data Science mee helpen oprichten en was mede-oprichter van Mind Labs, een initiatief gebaseerd op onderwijs, onderzoek en impact op het gebied van interactieve technologieen en menselijk gedrag. Louwerse publiceerde meer dan 130 artikelen op het gebied van taalverwerking, cognitie, computer modellen en virtual reality, en was (hoofd)onderzoeker op onderzoeksprojecten met een totale waarde van meer dan 30 miljoen euro.