Door: Alize Hofmeester, HR Transformation Expert Global CoE One Way of Working bij ING
Digitalisering, 24/7 bereikbaar zijn, snel kunnen reageren op veranderende wensen en behoeften van je klanten. Bij alles wat je doet je afvragen: waarom? Waarom doen we dit en is dit nog wel van waarde ? Jezelf afvragen hoe blijf ik relevant voor onze klanten en onze medewerkers? Een hiërarchische organisatie met een top-down benadering en complexe processen is onvoldoende wendbaar en kan niet snel reageren op veranderende vragen en behoeften. Ook voor (toekomstige) medewerkers wil ING een aantrekkelijke werkgever zijn waar het leuk is om te werken en waar je je echt kan ontwikkelen in je expertise. Tenslotte moet het werk dat je doet bijdragen aan de purpose van de organisatie en de wensen van de klant.
Geïnspireerd door andere bedrijven, die volgens verschillende agile methoden werken ging bij ING het roer om. Stap voor stap veranderde ING in een meer wendbare organisatie. Omdat de digitale wereld geen grenzen kent vragen klanten dezelfde aanpak en service over de hele wereld. Dit betekent dat er ook een beweging nodig is van lokaal naar wereldwijd. Niet alleen in onze manier van werken maar vooral in onze collectieve manier van denken. Een nieuwe manier van denken die inmiddels onderdeel is van onze manier van werken: The ING One Way of Working.
Gedurende deze sessie neemt Alize jullie mee op reis. De reis die ING transformeerde naar een nieuwe manier van wendbaar werken met teams die zichzelf organiseren.
- Wat maakt je organisatie wendbaar? Welke structuur is dan nodig?
- Heb je bij zelforganisatie nu wel of geen managementfuncties nodig? Welke functies hebben dan wel en welke niet meer of laten we de functies los?
- Hoe werkt dat dan in de praktijk en werkt dat overal hetzelfde?
- Waar begin je met een dergelijke transformatie?
- Welke rol heeft HR(D) in deze transformatie en daarna?