Nieuw lerend netwerk: werkveld samen met onderwijs – de aanpak van Cello

Door Lonneke de laat, Adviseur Leren & Vernieuwen Cello.

In 2016 ontstond er binnen Cello een noodzaak om het leren van studenten onder de loep te nemen. De arbeidsmarkt was stevig in verandering, studenten voelden weinig affiniteit met de gehandicaptenzorg en misten de uitdaging en eigenaarschap in het leren bij Cello.

We ontwikkelden met 12 Cello-teams en een onderwijspartner het concept LEV: Leren en Versterken. De LEV-deelnemers vormen telkens met 4 teams een lerend netwerk:

onderwijsinstelling, de LEV coaches, studenten, teamleden, cliënten, familie van cliënten en intern -en extern deskundigen. Ondertussen zijn er 9 lerende netwerken binnen Cello actief in samenwerking met verschillende onderwijspartners.

LEV werkt vanuit drie pijlers:

  • eigenaarschap
  • krachtgericht
  • werkplek is leerplek

met gelijkwaardig werken als belangrijke onderlegger.

Jaren na de start zien we nog steeds een positieve flow. Wat begon als een manier om stagiaires beter te laten draaien, is nu inmiddels een nieuwe manier van werken voor een groot gedeelte van onze teams. Een sterke manier van leren.

Tijdens deze sessie delen we met jou onze aanpak, de successen en de uitdagingen die nog steeds op ons pad komen. Want er is soms weerstand en gedoe in de teams. Maar het werkt wel!

Ook delen we de TOOLBOX met materialen die we hebben ontwikkeld.

Hopelijk is onze aanpak een inspirerend voorbeeld!

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024