Door: Prof. Dr. Joseph Kessels
Kennisontwikkeling valt moeilijk te sturen, te beheersen en te controleren. Het vraagt om inspiratie, uitnodiging en verleiding. Aan passie en persoonlijke ontwikkeling valt weinig te managen!
Werkplek-technologie zoals apps, video en YouTube maakt veel mogelijk, maar de verleiding is groot dat we er te veel van verwachten. De inzet van technologie zonder een doordachte visie op kenniswerk en een passende opleidingskundige aanpak is zonde van het geld.
Welke ontwerp-principes maken van de werkplek een aantrekkelijke leerplek? Joseph Kessels laat zien dat de regie weer bij de lerende moet komen, en maakt aannemelijk dat gespreid leiderschap een voorwaarde is voor kenniswerk.
Joseph Kessels is hoogleraar-emeritus Human Resource Development en Educational Leadership, en tot voor kort verbonden aan de Universiteit Twente en de Open
Universiteit. Onlangs publiceerde hij samen met Tjip de Jong het boek: Denken in Organisaties: Pleidooi voor een nieuwe Verlichting (2018).
Zijn interesse gaat voornamelijk uit naar het onderzoek en ontwerp van leeromgevingen ten behoeve van kennisproductiviteit, innovatie en de ontwikkeling van sociaal kapitaal. Hij heeft daarbij een specifieke belangstelling voor Gespreid Leiderschap en de relatie met de professionele ontwikkeling van medewerkers.