Door: Alize Hofmeester, HR Transformation Expert Global CoE One Way of Working bij ING
Digitalisering, 24/7 bereikbaar zijn, snel kunnen reageren op veranderende wensen en behoeften van je klanten. Bij alles wat je doet je afvragen: waarom? Waarom doen we dit en is dit nog wel van waarde ? Jezelf afvragen hoe blijf ik relevant voor onze klanten en onze medewerkers? Een hiërarchische organisatie met een top-down benadering en complexe processen is onvoldoende wendbaar en kan niet snel reageren op veranderende vragen en behoeften. Ook voor (toekomstige) medewerkers wil ING een aantrekkelijke werkgever zijn waar het leuk is om te werken en waar je je echt kan ontwikkelen in je expertise. Tenslotte moet het werk dat je doet bijdragen aan de purpose van de organisatie en de wensen van de klant.
Geïnspireerd door andere bedrijven, die volgens verschillende agile methoden werken ging bij ING het roer om. Stap voor stap veranderde ING in een meer wendbare organisatie. Omdat de digitale wereld geen grenzen kent vragen klanten dezelfde aanpak en service over de hele wereld. Dit betekent dat er ook een beweging nodig is van lokaal naar wereldwijd. Niet alleen in onze manier van werken maar vooral in onze collectieve manier van denken. Een nieuwe manier van denken die inmiddels onderdeel is van onze manier van werken: The ING One Way of Working.
De reis die ING transformeerde naar een wendbare organisatie is gestart in IT waarna 4 jaar geleden de structuur binnen ING rigoureus veranderde. Medewerkers met een expertise achtergrond als bijvoorbeeld Marketing, sales, productmanagement gingen samen werken met medewerkers met een IT expertise in multidisciplinaire teams. De reis duurt nog voort want ook in andere afdelingen wordt de nieuwe manier van werken doorgevoerd om wendbaar te worden. De omslag naar deze “nieuwe manier van werken” lijkt soms abrupt maar dat is wel bewust gedaan. Het idee erachter is: Make the change, than make it happen. Experimenteer, leer en verbeter.
Alize Hofmeester: “We zijn vaak bang dat mensen grote veranderingen niet aankunnen. Maar checken we ook of die aanname wel terecht is? Is het de taak van een transitie team of leidinggevende om voor een ander te denken? Of ga je het gesprek aan en werk je samen aan de verandering. Mijn menig is dat wanneer je de juiste context biedt je hele mooie veranderingen kan realiseren.Een ding is zeker; Alleen een structuur veranderen of een ander model invoeren maakt jouw organisatie niet wendbaar.”
- Wat zijn cruciale factoren voor het slagen van een grote verandering?
- Wat gebeurd er wanneer alleen een wendbaar model niet werkt of niet voor iedereen
- Hoe doe je dat eigenlijk wendbaar worden?
- Wat vraagt wendbaar worden van leiderschap in de organisatie