Door: Evert Hoogendoorn, programmaleider Ludodidactiek, gamedesigner en docent aan de Hogeschool voor de Kunsten
Iedere leerprofessional kent de uitdaging de lerende telkens opnieuw naar je platform, e-learning of tool te trekken. Engagement! Erg belangrijk, maar ook lastig te realiseren!
Outside in | Leren van de game-wereld
Ludodidactiek is een methodiek voor het ontwerpen van leersituaties, gelieerd aan design thinking.
Het is een manier van kijken naar overdracht en leren. Daarbij horen processen, modellen en instrumenten die vaak hun oorsprong hebben in de game industrie. Ons doel is echter niet om overal een spel van te maken. Wat we wel overnemen van games is de houding van de speler, die tegelijk met een open blik dingen uitprobeert en experimenteert èn gemotiveerd en doelgericht te werk gaat op weg naar een einddoel.
Grote game-ontwerpers:
“Games are not fun because they are games, games are fun because they are well designed!”
Ons doel is om leersituaties net zo well designed te maken als games.
Spelen en leren
In gamedesign draait alles om de ervaring van de speler. Bij didactiek draait alles om het zo goed mogelijk halen van leerdoelen. Ludodidactiek brengt deze twee disciplines samen, met als centrale vraag: welke ervaring heeft de gebruiker nodig om de leerdoelen te halen.
Daarbij is het leerdoel uiteraard een belangrijk uitgangspunt voor de ontwerper, maar de ervaring van de gebruiker is het doel. Welk gedrag vertoont de gebruiker? Wat doet én wat voelt de persoon daarbij?
De sessie
In deze sessie passen we modellen en tools uit gamedesign toe op leersituaties. We gaan van best practise, naar analyse en dan naar herontwerp. Na een aantal voorbeelden gaan we aan de slag met jullie eigen projecten. We passen de modellen en tools toe en gaan op zoek naar wat dit kan toevoegen voor de gebruiker. De sessie is dan ook bedoeld voor professionals die zelf e-learnings, trainingen of andere overdrachtssituaties ontwikkelen en/of implementeren.