De Expert: Max Mertens, Leer-Datascientist
De vertaler: Marcel de Leeuwe (voor de ‘vertaling’ naar ons leervak!)
Als leerprofessionals gaan we ervan uit dat onze leerinterventies effect hebben. Als lerenden (en vooral hun mánagers) vooruitgang boeken, dan hebben we het goed gedaan. Maar of het leereffect écht goed is, ontdekken we pas wanneer we de juiste data verzamelen.
Data geven duidelijkheid welke leerinterventies effectief zijn. Dat is interessante informatie voor de lerende zelf, maar ook voor hun managers en voor ons als leerprofessionals. Het geeft je immers weer de mogelijkheid om leerinterventies te optimaliseren.
En het wordt pas écht interessant wanneer we leerdata gaan koppelen aan KPI’s uit andere databases in de organisatie: bijvoorbeeld met KPI’s over de prestatie en de resultaten op het werk.
Het klinkt eenvoudig en logisch. Maar waarom doen we het dan nog niet op grote schaal?
Volgens Leer-Datascientist Max Mertens komt dat omdat we te weinig begrijpen wat data voor ons kunnen betekenen. En we hebben het benodigde talent niet in huis!
In deze sessie legt hij het in eenvoudige taal uit:
- Wat betekenen data voor het leren?
- Wat moet je doen aan de data-kant om bruikbare resultaten te krijgen?
- Welke expertise moet je in huis halen (of zelf ontwikkelen)?
- Welke systemen zijn er en wanneer is wat geschikt?
‘Data-analist’ is de meest gevraagde functie op dit moment. Ook in L&D is het dé functie van de toekomst. Zorg dus dat je weet waar het over gaat en wat je kunt/moet doen.
Max Mertens is onderwijswetenschapper en data scientist. Hij begeleidt o.a. Ministerie van Defensie, KLM en ABN AMRO bij leerdata-vraagstukken.
Marcel de Leeuwe is onafhankelijk e-learning adviseur en betrokken bij diverse leerdata-initiatieven. Hij kent de L&D-kant en de data-kant. Hij is de moderator van deze sessie en zorgt er voor dat jij het écht begrijpt.