KLM en Dangerous Goods
KLM wil dat elke medewerker die met gevaarlijke stoffen te maken heeft, voldoende kennis heeft zodat hij/zij weet welk actie ondernomen moet worden en daar ook naar handelt. Dit moet vanuit wetgeving en de Dangerous Goods Regulations van IATA.
Wat ging er mis?
De oude leeroplossing en het examen waren voor medewerkers een nachtmerrie. Ze moesten één keer per twee jaar een droge e-learning doorklikken wat vier uur kostte en waarbij het grootste deel niet op hun werk van toepassing is. Het leereffect was minimaal. Een ander nadeel van deze aanpak is dat medewerkers na twee jaar een groot deel van het geleerde vergeten zijn (vergeetcurve Ebbinghaus).
De concrete vraag
KLM wil een leeroplossing waarmee het leereffect groter is en de leerervaring beter. KLM wil de leeroplossing op een leuke en laagdrempelige manier aanbieden. KLM wil verder dan het vinkje.
Onze oplossing
inBrain heeft een compleet herontwerp van de training en het examen gerealiseerd waarbij de inhoud aansluit op de specifieke werksituatie van de verschillende doelgroepen. Om het leuk en laagdrempelig te maken is het lesmateriaal verwerkt in een challenge genaamd Safe the Day. Hierin wordt de medewerker door een collega meegenomen en uitgedaagd om keuzes te maken bij enkele dilemma’s die gegrepen zijn uit een echte werkdag. De theorie die erbij wordt aangeboden is precies op maat en sluit aan op de praktijksituaties. Het nut en de toepassing staat voortdurend voorop en de deelnemer wordt niet lastiggevallen met extra informatie die niet relevant is.
Recurrence: Als follow up van de challenge krijgt de deelnemer om de drie maanden enkele vragen zodat de kennis up to date blijft.
Het positieve effect
Door de leuke werkvormen en herkenbare praktijksituaties zijn deelnemers zeer enthousiast over de leeroplossing. Ze ervaren de leeroplossing nu als nuttig in plaats van dat ze ertegen op zien. Het leereffect is direct aantoonbaar hoger en beter meetbaar door de terugkerende vragen.