STEDIN was al enige tijd bezig om leren in the workflow mogelijk te maken. Monteurs zitten eigenlijk alleen maar in het veld. Dus als er geleerd kan worden tijdens het werken, levert dat een enorme winst op. Bij het opzetten van een performance support systeem is het belangrijk om de kritische taken in kaart te brengen. Dat wordt volledig gedaan samen met de mensen uit het veld, de monteurs. Zij doen belangrijk en verantwoordelijk werk.
Bovendien werken de monteurs met kabels die onder elektrische (hoog-)spanning staan en gasleidingen onder druk.
“Als een medewerker aan het verkeerde knopje draait, zet ie zó half Rotterdam in het donker!”
Dat geeft al aan hoe belangrijk scholing is! Die gaat over de technische inhoud, maar zeker ook over veiligheid. Iedereen weet hoe moeilijk het is altijd aandacht te hebben voor veiligheid. Daarbij gaat het om sturen op attitude.
STEDIN doet het daarin goed. Stedin staat op trede 4 van de Veiligheidsladder en daar zijn ze trots op. Veiligheid is in alle naden van de organisatie doorgedrongen: van de werkvloer tot de directie.
STEDIN gebruikt ASK Delphi voor performance support en Drillster om medewerkers blijvend te laten oefenen. Iedereen kan continu oefenen. Teamleider en medewerker kunnen beiden het dashboard inzien en bespreken. Verplicht is er elk jaar een check op kennis van de regelgeving.
Meer weten over deze succesvolle aanpak? Fons geeft je een kijkje in de keuken.