Als Reclasseringsacademie hebben wij, meer dan anderen, te maken met een gedwongen kader. Voor een veiligere samenleving, willen we recidive (herhaling) voorkomen bij cliënten. Hoe? Door het positief beïnvloeden van het gedrag van daders. De cliënten kiezen in eerste instantie niet ‘vrijwillig’ om te werken aan gedragsverandering. Dat wordt bij ons ook wel ‘werken in gedwongen kader’ genoemd.
Sommige cliënten krijgen van de reclassering een gedragstraining opgelegd als bijzondere voorwaarde. Het trainen van cliënten gebeurt door hiervoor opgeleide reclasseringswerkers. Deze ‘gedragstrainers’ worden door de Reclasseringsacademie opgeleid en gecoacht. Hoe heeft de reclassering cliënten op afstand getraind? Kan dit online, hoe moest dat met privacy, zouden cliënten dit wel kunnen en komt gedragsverandering zo tot stand?
Daarnaast leren we de medewerkers van de reclassering, bij de Reclasseringsacademie, werken in gedwongen kader. Naast de vereiste theoretische kennis, oefenen ze in trainingen diverse vaardigheden. Hoe heeft de Reclasseringsacademie de medewerkers kunnen trainen in de 1.5m samenleving? Welke keuzes zijn gemaakt? Welke verandering vroeg dat van de medewerkers?
Ben jij nieuwsgierig hoe we dit aangepakt hebben? Doe mee met onze sessie!
Dianne den Hartigh, Adviseur leren & ontwikkelen & Mamoun El Loukili, coach en adviseur voor de justitiële interventies.
Meld je aan!