Tijdens Learning Technologies 2017 verzorgde Thimon de Jong de opening keynote. Thimon is partner van Transactive en heeft samen met Universiteit Utrecht een leergang opgezet over het interpreteren en toepassen van trends. Hij deelde met ons drie belangrijke zaken die onze aandacht zouden moeten krijgen om mensen te helpen om te overleven in deze connected wereld:
- Het ‘You-Know-Me-tijdperk’ is in volle gang
- Op zoek naar een nieuwe digitale balans
- Trust – vertrouwen komt uit andere hoek
Het ‘You-Know-Me-tijdperk’
Meteen maar een indringend voorbeeld: Het bedrijf Crystal is een start-up in Silicon Valley. The worlds largest personality platform, zoals ze zichzelf omschrijven. Ze kunnen je op basis van gegevens advies geven over hoe je het best kan communiceren met een prospect, een klant of een collega. Ze laten een algoritme los op een persoon en er komt een ‘personality’ uit. Je kan een naam van een klant of collega invullen en je krijgt zijn digitale profiel; wat voor soort persoon is het en hoe kun je het beste met hem omgaan?
Een vergelijkbare techniek is Afinity van McKinsey. Zij bieden software aan dat callcenter-medewerkers real-time aan klanten koppelt op basis van persoonlijke kenmerken. Het resultaat is ernaar: meetbaar meer omzet, betere klantervaring en minder kosten.
Het gebruik van gegevens om de klant beter te bedienen is niet nieuw. Netflix maakt al jaren gebruik van algoritmes en heeft zelfs 300 mensen in het algoritme-team. Het aantal geeft aan welke belangrijke rol het verzamelen en gebruiken van gegevens worden voor organisaties.
Gegevens en het slim gebruiken ervan wordt gewoon onderdeel van ons leven. We zijn op weg naar de you-know-me-society. Privacy lijkt een issue, maar we lijken ook weer gemakkelijk op te geven. Als je de voordelen van een goede aanbeveling (Netflix) hebt ervaren, wil je nooit meer zonder.
Een nieuwe digitale balans
Zelf hebben we als gebruiker van alle digitale middelen ook een verandering ondergaan, zonder dat we het gemerkt hebben.
Het feit dat we continu toegang hebben tot diverse digitale devices heeft groot effect op ons leven. We kijken continu op onze mobiele telefoon en nemen hem zelfs de slaapkamer in. Voordat we gaan slapen nog even de email checken is geen uitzondering. Onderzoek laat zien dat dat ongemerkt effect heeft op ons liefdesleven: minder sex en van mindere kwaliteit.
Werk wordt niet meer afgesloten op het einde van de dag, maar blijft door de mobiele telefoon gewoon ’s avonds doorgaan. Mensen lijken niet meer in staat om zelf de grens te bewaken. Soms omdat ze zelf niet kunnen stoppen, maar soms ook omdat de baas verwacht dat je altijd beschikbaar bent.
Hier en daar ontstaan er initiatieven om medewerkers te beschermen. In Duitsland kun je in diverse organisaties in bepaalde uren buiten werktijd geen email versturen en ontvangen. In Frankrijk willen ze het gebruik van email wettelijk vastleggen.
Hoe meer de maatschappij digitaliseert, hoe belangrijker het wordt om digitale balans te vinden. En soms zijn daar nieuwe regels en afspraken voor nodig.
Trust-transitie: vertrouwen komt voortaan uit andere hoek
Het vertrouwen kwam altijd van de grote organisaties en bedrijven. ‘Als het van bedrijf X of merk Y komt, dan zal het wel goed zijn. Het energiebedrijf of de bank zorgt voor mij en heeft het goed met me voor.’
Dat vertrouwen is verdwenen. Het nieuwe vertrouwen komt van Airbnb, beoordelingssites, je vriendenkring etc. Wat deze voorbeelden kenmerkt: ze maken het allemaal persoonlijk en tegelijkertijd heb je toegang tot de hele wereld. Niet dat ene grote bedrijf bepaalt jouw leven, maar het netwerk waartoe je toegang hebt.
Het najagen van geld en opklimmen in een formele structuur lijkt voorbij. Deze ontwikkeling heeft ook z’n effect op hoe mensen willen leren:
- Leren gaat om het organiseren en openstellen van netwerken.
Veel organisaties zijn te veel bezig met het organiseren van leren ín de de eigen organisatie zelf. We moeten echten veel meer open source gaan werken. Thimon de Jong denkt dat je CV straks niet alleen 2 A4 over je kennis en ervaring bevat, maar ook een 3e pagina met alle netwerken waar je toegang toe hebt. - Men wil niet alleen leren om beter te presteren voor de organisatie, maar ook om een bijdrage te leveren aan een betere maatschappij.
De organisatie en het werk moeten er dus toe doen. - Leren om carrière te maken is voorbij.
De nieuwe medewerker wil een goed salaris, maar kiest zijn werkgever op waardering, een goede work-life-bakance en een prettige samenwerking met collega’s.
Geschreven door Ank Dierckx, Senior Conference Manager Next Learning