Over het verdienmodel van MOOCs wordt nog uitgebreid gediscussieerd. Ondertussen zijn er al een paar zeer positieve neven-effecten te bespeuren.
Docenten die een MOOC verzorgen ontdekken dat ze een veel groter podium krijgen, dan wanneer ze publiceren in een wetenschappelijk tijdschrift. Zichtbaar voor studenten uit de hele wereld, maar ook zichtbaarder voor collega’s.
Nog een voorbeeld: in de Solar-MOOC van TU Delft haalde de docent in korte tijd duizenden cases op voor zijn onderzoek. Open en Online onderwijs heeft blijkbaar onvermoede voordelen voor degene die doceert.
Bedrijfsleven
De verwachting is dat als bedrijven zich achter MOOCs gaan scharen en de certificaten erkennen, het echt hard gaat:
- Bij TU Delft komt nu al 30% van de studenten uit het bedrijfsleven.
- Bij de MOOC Master Computerscience aan Georgia Tech schreef IBM zich massaal in.
Het is dus een interessante trend om te volgen…
Durf jij de uitdaging aan om intensiever te leren?
Aan een onderwerp snuffelen levert veel minder rendement op dan wanneer je het ondergaat. Waag de sprong en ervaar zelf wat het is om een MOOC te volgen.
Next Learning 2015 heeft een MOOC voor je gevonden op je eigen vakgebied. Bekijk de Learning Table van Open Universiteit tijdens Next Learning 2015 Neem je ervaring mee en ga de diepte in:
- aan de Learning Table van Open Universiteit: Wat komt erbij kijken om een MOOC te volgen? (scroll naar: 11.30 sessieronde 1B)
- in de expertsessie van TU Delft: Ontwikkel-scenario MOOCs (scroll naar: 10.05 uur, sessieronde A).