Sharing is caring, dat is niets nieuws. Niet alleen de ontvanger heeft baat bij delen, maar ook de gever. We weten allemaal hoe goed het voelt om iemand blij te maken als we gaan delen. Stel je voor dat je medewerkers zelf hun kennis kunnen delen met hun collega’s. Kennis die anderen kan helpen als ze tegen problemen aanlopen. Of ervaringen en voorbeelden in specifieke situaties en gevallen. Maar hoe faciliteer je een cultuur van kennis delen? Lees verder en maak je klaar voor een golf van positiviteit binnen jouw organisatie!
Kennis delen met collega’s
Zelfs als je geen speciale initiatieven voor kennisdeling faciliteert, wisselen collega’s waarschijnlijk voortdurend informatie uit op de werkplek. Hoewel deze vorm van sociaal leren tussen collega’s een volkomen natuurlijke manier van leren is, gebeurt het slechts op kleine schaal. Door het kleine bereik krijgt niet iedereen de informatie, noch wordt het ergens vastgelegd, waardoor het verloren kan gaan.
Waarom kennis delen?
Elke werknemer bezit veel kennis, stel je eens voor hoeveel kennis gedeeld kan worden als al deze ervaringen vastgelegd, verzameld en gedeeld kunnen worden. Veel situaties, oplossingen of uitdagingen zijn vast al eens gepasseerd en daarom is het alleen maar handig als je anderen met deze kennis vooruit kan helpen. Als je kennisdeling op een goede manier aanpakt, bouw je als het ware met alle teamleden aan een groot collectief brein binnen de organisatie, dat steeds verder groeit.
Voordelen van kennisdeling
Door het delen van kennis:
- Zorg je ervoor dat kennis niet verloren gaat als iemand ziek is of doorstroomt naar een andere organisatie;
- Zullen medewerkers meer betrokken zijn bij de organisatie en andere teamleden;
- Geef je medewerkers de kans om zich te blijven ontwikkelen en nieuwe dingen te leren;
- Kunnen mensen hun vaardigheden en efficiëntie verbeteren;
- Zullen werknemers hun horizon verbreden met nieuwe inzichten en ervaringen;
- Zal informatie accurater zijn, aangezien mensen uit het werkveld de experts zijn.
“Kennisdeling voor en door collega’s”
De snel veranderende maatschappij stelt steeds nieuwe eisen aan de kennis en vaardigheden van onze collega’s op straat en op de politiebureaus. Om aan deze vraag te voldoen, zochten we naar nieuwe en meer innovatieve manieren van opleiden.
We weten dat verschillende collega’s een bron van waardevolle kennis zijn en dat zij deze kennis graag willen delen. Sommigen probeerden zelf workshops te geven en instructiefilms te maken. Dit heeft echter beperkingen. Op zoek naar alternatieve manieren ontstond het project Kennisdelers. Met dit project stellen we onze collega’s in staat om hun eigen impactvolle e-Learning te bouwen met behulp van de auteurstool van FLOWSPARKS. Op deze manier delen de medewerkers van de Nationale Politie met trots waardevolle kennis onder 63.000 collega’s. Valide, betrouwbaar en actueel.
Miriam – Adviseur L&D Nationale Politie Nederland
Hoe kan je het delen van kennis faciliteren binnen een organisatie?
Als je op zoek bent naar een structurele manier om medewerkers zelf kennis te laten delen, ga dan op zoek naar een digitaal platform. Dit kan een plek zijn op een centrale locatie waar medewerkers per categorie zelf content toe kunnen voegen in de vorm van video of bijvoorbeeld presentaties.
Als je het echt goed aan wil pakken en je op zoek bent naar een solide, toekomstbestendige en schaalbare oplossing, ga dan voor een gebruiksvriendelijke softwaretool waarmee medewerkers zelf e-Learning kunnen ontwikkelen. Als deze tool templates aanbiedt met didactische en grafische ondersteuning, kunnen medewerkers zelf aan de slag en zo snel nieuwe modules ontwikkelen en verspreiden.
Hoe eenvoudiger en laagdrempeliger de manier waarop medewerkers zelf kennis kunnen gaan delen, hoe groter het effect.