Geen enkele e-Learning of HR professional heeft een ongelimiteerd budget, resources en/of tijd. Je moet dus de belangrijke trends en ontwikkelingen onderscheiden van de hypes om van 2016 een succes te maken.
Welke e-Learning ontwikkelingen maken voor je organisatie nu écht het verschil? Marcel de Leeuwe benoemt in zijn blog de drie belangrijkste ontwikkelingen, grotendeels gebaseerd op Elliott Masie’s Learning 2015.
1. Focus op business/organisatie
Al jaren is met name in de VS een beweging merkbaar waarbij HR-professionals kritisch kijken naar de waarde die ze toevoegen aan hun organisatie. Niet het verzorgen of ontwikkelen van opleidingen of e-Learning modules staat centraal, maar het beter ondersteunen van de professionals op de werkvloer. HR-professionals zorgen ervoor dat deze collega’s het werk zo goed mogelijk uitvoeren.
Dit zie je terug in de oplossingen en in de soort leerinterventies. Ook op de manier waarop de interventies worden beoordeeld. Er zijn volgens o.a. Donald Kirkpatrick vijf niveau’s van het evalueren van leren:
- Reactie
- Leren
- Gedrag
- Resultaten
- ROI
Bij een focus op opleiden wordt er bijvoorbeeld vaak op alleen de eerste (en laagste) twee niveaus geëvalueerd. Bij een focus op de organisatie zie je dat de waarde wordt bepaald op niveau 3, 4 of zelfs 5.
Een andere manier waarop de focus op de organisatie zich manifesteert is de aandacht voor performance support. Deze praktische invalshoek biedt vaak meer houvast dan het toch wat abstracte 70:20:10 model. Tijdens Learning 2015 liet Molly Petrov zien hoe ze met performance support op een hele andere manier de vragen rondom opleiden beantwoordt binnen haar ziekenhuis.
Tip: inventariseer bij elk project wat de leerinterventie aan waarde voor de organisatie of klanten oplevert. Let hierbij niet enkel op financiële waarde! Is deze leerinterventie het beste antwoord op de vraag of zijn er betere/snellere/effectievere/goedkopere manieren om de organisatie te helpen?
Tijdens Next Learning 2016 vertelde keynote Marc Rosenberg over de rol van L&D bij performance support.
2. Agile manier van leren en ontwikkelen
De snelheid waar we als maatschappij, als organisaties en als professionals ontwikkelen neemt steeds toe. Dit vraagt om andere trajecten dan die van 10 jaar geleden. Kennis en vaardigheden worden continu aangepast, aangevuld en aangescherpt.
Binnen e-Learning zie we dit door het steeds korter worden van de leerinterventies. Bij Learning 2015 werd Starbucks genoemd die heel veel instructievideo’s hebben gemaakt van 6 seconden waarin je bijvoorbeeld leert hoe je melk moet schuimen.
We maken een steeds krachtigere mix van werkvormen, Sal Kahn liet zien wat Flipped Classroom kan betekenen. We kijken praktisch hoe we een optimaal rendement kunnen behalen. Door flexibel, praktisch en klein te denken.
Niet alleen de leerinterventies worden ‘beweeglijker’ maar ook de ontwerp- en ontwikkelprocessen. Methodieken zoals Scrum en SAM zorgen voor een effectiever en efficiënter ontwikkelproces. Hierdoor ontdekken we sneller wat past bij de vraag en of onze oplossing ook echt werkt.
Tip: kijk hoe leerinterventies zo kort mogelijk kunnen en door te combineren met vormen en resources op de werkplek flexibel ingezet kunnen worden. Test bij het ontwikkelen zo snel mogelijk bij je doelgroep of de oplossing zoals je die bedacht hebt ook echt werkt. Ontdek snel fouten in je assumpties en bouw vele iteraties in.
3. Eigenaarschap van leren bij professional
Doordat het leren steeds meer agile/beweeglijk is, kunnen we dit niet meer enkel centraal organiseren vanuit een HR- of opleidingsafdeling. De professional heeft nu meer mogelijkheden en meer verantwoordelijkheden om zelf zijn of haar leerproces te organiseren.
Dit betekent niet dat de professional aan het lot wordt overgelaten. Binnen zelfgeorganiseerd leren of DIY-learning zorgt scaffolding voor ondersteuning en structuur. Er zijn veel gratis toegankelijke mogelijkheden om als individu op eigen initiatief én op elk gewenst moment, elke gewenste kennis op te doen. Technologie ondersteunt ons hierin en maakt veel mogelijk.
In Nederland zien we binnen organisaties steeds meer verzamelingen e-Learning content waarin werknemers zelf mogen kiezen. Aanbieders zoals Hema en GoodHabitz bieden een mooie zelfservice leerportaal, prima geïntegreerd in de leeromgeving van organisaties. Omgevingen zoals StudyTube en ucourse bieden zowel content als tools om snel content te maken en te delen met collega’s.
Steeds meer professionals consumeren niet alleen content maar delen hun content ook met collega’s. Zo verdiepen ze hun kennis en geven weer extra kleur aan het eigenaarschap. Professionals van de Rabobank lieten zien dat dit concept erg goed werkt.
Tip: denk niet teveel voor de lerenden maar geef ze zelf een verantwoordelijkheid. Laat ze minder consumeren maar betrek ze bij het leerproces. Ontwerp meer leerprocessen en leerbelevingen en minder content. Bied ondersteuning en creëer kansen en mogelijkheden.
Tijdens Next Learning 2016 vond een expertsessie van TU Delft plaats over Professional Educational Courses die worden samengesteld door hoogleraren én professionals in het veld. Ook verzorgde keynote Leo Bormans de afsluitende lezing over ‘The Happy DIY-learner’.
Benieuwd naar Next Learning 2017? Bekijk het programma