Een krachtige e-Learning leerbeleving ontwerpen is niet gemakkelijk. e-Learning expert en docent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper Marcel de Leeuwe ontwikkelde e-learning concepten, content en tools voor verschillende bedrijven, overheid en het onderwijs. Tijdens een gesprek zet hij de problemen en adviezen op een rij.
Waar worstelen e-learning ontwerpers mee?
Waar worstelen e-ontwerpers het meeste mee? Nou, wat ik zie is dat dat wel heel erg divers is. Maar een van de dingen waar mensen het meeste mee worstelen is dat hun werkelijkheid binnen de organisatie of binnen hun klantenkring steeds complexer wordt.
Dat betekent dat er steeds minder tijd is om bijvoorbeeld hele curricula te ontwikkelen, dat de inhoud steeds sneller verandert, en dat ze steeds meer bezig zijn om te kijken wat is nou de manier waarop ik het beste waarde kan toevoegen aan mijn organisatie. Die puzzel wordt steeds uitgebreider en steeds ingewikkelder.
Wat is je advies?
Mijn advies aan onderwijskundig e-learning ontwerpers is dat je op een ándere manier de vraagstukken die je krijgt aanpakt. En dat betekent aan de ene kant dat een écht blended oplossing komt waarbij je ook gaat kijken naar dingen als performance-support, waarbij je dieper doordringt tot de trends, dus niet zomaar virtual reality erbij gaat pakken omdat dat kan of gamification maar dat je afgewogen kunt zeggen wat dat dan voor effecten heeft.
En daarbij niet alleen het leereffect maar ook bijvoorbeeld het échte belang wat je creëert voor je eigen organisatie of voor de groep waar je het voor doet. Dus werk je in een ziekenhuis dan is het belangrijk om niet te zeggen ik ga een training ontwikkelen op het gebied van patiëntveiligheid, nee, het doel is om de ongelukken te verkleinen of te verminderen.
En dát betekent dat je een integrale aanpak moet hebben die verder gaat dan alleen maar de werkvormen. Dat je écht moet gaan kijken naar een andere manier om tot dat ontwerp te komen. En daarbij kun je denken aan ontwikkelingen zoals design-thinking, of meer agile benaderen. En dat zijn manieren om ervoor te zorgen dat je tot een afgewogen en goed ontwerp kunt komen.
Wat leer je in de opleiding?
In de opleiding leer je op een andere manier tegen ons vakgebied aankijken. Dat betekent dat je allerlei praktische voorbeelden ziet, dat we het daar mét vakgenoten over gaan hebben, dat je vooral ook veel aan het ontwerpen bent, uitproberen, doen, reviewen met elkaar, dingen bespreken, écht achter de essentie van trends komen en wat voor belang dat dat heeft voor je eigen organisatie.
We doen dat op een hele gevarieerde manier doen, echt blendend, met webinars maar ook met praktijkopdrachten, ook verdiepende bronnen, online, offline, synchroon, asynchroon, et cetera. Daarbij worden we ook nog eens geïnspireerd door twee gastdocenten, waarbij we aan de ene kant een ontwerp gaan maken op papier op een hele gevarieerde manier, en de andere gastdocent die neemt ons mee in de wereld van workflow-learning, of ook we performance-support genoemd.
Door dat soort interventies zorg je ervoor dat je een heleboel nieuwe dingen hoort die je direct kunt toepassen en die ervoor zorgen dat je op een andere manier tegen ons vakgebied aan kijkt, en dat je een andere ontwerper wordt en een andere gesprekspartner voor zowel je klanten, je collega’s of je management.
Een betere (e)-Learning ontwerper worden?
Tijdens de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper leer je e-Learning ontwerpen en jouw huidige e-Learning aanbod beter te maken. Daarnaast leer je alles over de verschillende beschikbare tools en de inzet van multimedia.
Bekijk het programma van de opleiding e-Learning Ontwerper