Herontwerp van leren: toevoegen of blenden?
Bij blended learning zijn vele diverse blends mogelijk. Zelf zie ik blended learning als het doordacht integreren van face-to-face leren met online leren en/of leren op de werkplek. Maar ongeacht welke blend je voorkeur heeft, hoe pas je blended learning nou effectief toe?
Het gaat bij blended learning niet om het simpelweg toevoegen van online componenten aan een traditionele face-to-face cursus. Of nog simpeler, het vervangen van een klassikale cursus door een eLearningmodule. De stap naar blended learning is namelijk meer dan hetzelfde doen, maar dan in een andere leeromgeving.
Bij blended learning zijn de verschillende leeractiviteiten zo op elkaar afgestemd dat zij samen één geheel vormen en niet gescheiden van elkaar doorlopen kunnen worden. Ieder deel op zich heeft meerwaarde voor de leerdoelen van de cursus.
Een doordachte blend bestaat voor mij uit een mix van studiematerialen, werkvormen en leeractiviteiten die bijdragen aan het behalen van de leerdoelen. Maar er ook voor zorgen dat cursisten het beste uit zichzelf halen. Daarbij wil ik aangeven dat die ene perfecte blend niet bestaat. De juiste verhouding aan interventies verschilt immers per cursus. Je past je blend aan, aan de leerdoelen, de doelgroep en de beroepscontext waarin de cursus plaatsvindt.
Blended learning vraagt dus om een doordachte integratie van de verschillende componenten waarbij je met het ontwerpen rekening houdt met meerdere factoren. Maar het vraagt dus ook om het herontwerpen van al bestaande cursussen.
Aandachtspunten herontwerpen
Aandachtspunten bij het (her)ontwerpen van een cursus:
- Laat de leeractiviteiten aansluiten op de leerdoelen, het leerniveau en de digitale vaardigheden van de cursisten. Je wilt voorkomen dat een cursist afhaakt vanwege het inscannen en uploaden van een gedownloade voorwerkopdracht.
- Zet leeractiviteiten, leerbronnen en middelen alleen in wanneer zij een toegevoegde waarde hebben. Maak je gebruik van een Social media tool omdat hij zo leuk is of omdat hij meerwaarde heeft voor de leerdoelen?
- Beoordeel per leeractiviteit welke meerwaarde het heeft om de leeractiviteit online, in face-to-face bijeenkomsten of op de werkplek uit te laten voeren.
- Verbind de leeractiviteiten in de verschillende leeromgevingen met elkaar. Laat bijvoorbeeld online voorwerkopdrachten de basis zijn van face-to-face bijeenkomsten waarin de vertaalslag naar de praktijk wordt gemaakt.
- Benoem de rol en verantwoordelijkheden van de verschillende betrokkenen. Wat wordt er van de cursist verwacht, van medecursisten, de trainer en wellicht van de leidinggevende?
- Houdt rekening met de beschikbare tijd van de trainer voor het begeleiden van het online leren.
- Houdt rekening met de mogelijkheden van de verschillende leeromgevingen. Niet elke leeromgeving is geschikt voor elke leeractiviteit.
Blended learning betekent dus echt blenden. Het in elkaar over laten lopen van de verschillende leeromgevingen. Zo creëren we een unieke leerervaring, die aansluit bij de leerdoelen, de doelgroep en de beroepscontext. Een leerervaring waarbij de sterke kanten van face-to-face leren, online leren en het leren op de werkplek optimaal geïntegreerd worden.
Chantal Struik | Opleidingskundige | Ambulancezorg Groningen
M: 06 507 324 05 | chantal.struik@rav-groningen.nl