Een terugblik op Next Learning 2017

Op 18 april vond Next Learning 2017 plaats. Dit event begon natuurlijk al eerder dan 18 april om 9:30 uur. Een aantal weken van tevoren verschijnen er al berichten in mijn mailbox dat het programma bekend is met thema’s zoals Werkplekleren (70:20:10), Veranderend Learning Design en VUCA & Leren.

Van tevoren maak ik in de Event app een eerste selectie in expertsessies, partnersessies, Pecha Kucha’s en learning tables binnen deze thema’s. De keynotes staan al als vaste onderdelen in mijn programma.

Het feest der herkenning

Eén van de redenen waarom ik graag naar een event als Next Learning ga, is het ontmoeten van vakgenoten. Ook dit jaar is het bij binnenkomst al een feest der herkenning. Wat ons allemaal samenbrengt is ons enthousiasme voor het HRD vak, nieuwe ontwikkelingen en onze kennis en ervaringen graag met anderen willen delen. Op de Playground en tijdens de sessies ontmoet ik dan ook veel enthousiaste vakgenoten, waarmee ik de nodige ervaringen uitwissel.

Waar is die paardenkont?

De laatste keynote spreker, Mondhoekmissionaris Karl Raats, wist mij op deze dag het meest te prikkelen met zijn optimistische en energieke verhaal. Ik ben ervan overtuigd dat hij vele bezoekers, waaronder mij, aan het denken heeft gezet over de vraag: Wat is de paardenkont in jouw organisatie?

Paardenkont - Karl RaatsEen paardenkont? Ja! Deze metafoor is afkomstig van treinrails die precies 1.435 mm uit elkaar liggen. Waarom is dat zo?

  • Treinen werden in een fabriek gemaakt waar ook trams werden gemaakt, trams hadden deze maat al.
  • De breedte van trams was gebaseerd op de standaardmaat van koetsen.
  • De maten van koetsen zijn weer bepaald door de breedte van de wegen.
  • Deze wegen zijn door de Romeinen aangelegd.
  • De Romeinen hebben deze breedte gekozen omdat dit volgens hun berekening de breedte is die de assen van hun strijdwagens moesten hebben om zo gestroomlijnd mogelijk achter twee paarden te laten rijden.
  • En dat brengt ons dus tot de paardenkont.

Een paardenkont is niet iemand. Het is een manier van werken, iets dat je doet omdat je dat nou eenmaal altijd zo doet. Of omdat dat zo hoort. Niemand weet eigenlijk waarom dat zo is. Bijvoorbeeld: waarom hebben we twee dagen weekend en zijn de kantoortijden van 8:30 – 17:00 uur?

De boodschap: kijk eens kritisch naar de dingen die je doet en waarom. Maak lerenden kritisch en leer ze hun eigen vragen te stellen. Wie weet ontdekken zij wel de paardenkont in jouw organisatie! En dat is precies de vraag waarmee Karl Raats ons naar huis stuurt: wat is de paardenkont in jouw organisatie?

En dan nu: over tot mijn eigen werk

Deze vraag neem ik graag mee in mijn werk, zowel in mijn eigen organisatie als in de organisaties waar ik voor werk. Als extern adviseur ben ik vaak in de gelukkige positie dat ik kritische vragen mag stellen en regelmatig vraagtekens mag zetten bij een gekozen werkwijze. Het verhaal van Karl met zijn paardenkont-metafoor geeft me hierbij een extra duwtje in de rug. Heb jij al een paardenkont gezien?

Energize - eigentijds lerenGeschreven door: Jolien Wessels
Freelance onderwijskundige | E-nergize


Benieuwd naar Next Learning 2018?

Logo Next LearningDat snappen we. Bovenstaande terugblik geeft een tipje van de sluier: tijdens de komende editie van Next Learning kun je weer kiezen uit ontzettend veel sessies en werkvormen. Je wordt dus wederom flink aan het werk gezet, om precies datgene mee naar huis te nemen wat je nodig hebt.

  • Hoe kan (of moet) het leren in jouw organisatie anders?
  • Welke slimme tools en trucjes zijn handig?
  • Wie kan ik inzetten, om dit proces te versimpelen en/of versnellen?
Houd me op de hoogte van 2018

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024