Kennis intensieve organisaties worden voor uitdagingen gesteld: actuele informatie moet beschikbaar zijn op het moment dat het nodig is en het is van belang dat nieuwe relevante informatie zo snel mogelijk eigen wordt gemaakt door betrokkenen.
Een kenmerk van innovatieve organisaties is dat zij de leerfunctie in toenemende mate beleggen in het werk en dat cursussen met name voor initiële opleidingen van belang zijn. Deze organisaties zijn er van overtuigd dat zij hun positie in de competitieve wereldmarkt enkel kunnen versterken wanneer je kiest voor je medewerkers. Zij zijn ‘asset’ nummer 1.
Werk- en leerEcosysteem
Dit vraagt een nieuwe systematiek van opleiden, trainen, kennisdelen en inzetbaar houden van medewerkers: een werk- en leerEcosysteem. Zoals Marc Rosenberg zegt:
A learning and performance ecosystem enhances individual and organizational effectiveness by connecting people and supporting them with a broad range of content, processes and technologies to drive performance. Learning and performance put people in the centre”.
Marc Rosenberg & Steve Foreman schreven in 2014 een interessante whitepaper: ‘Learning and performance ecosystems: strategy, technology, impact and challenges’. Het bedrijf Klick pakte de term op in haar boek The Decoded Company.
Integrale benadering
Bij een werk- en leerecosysteem staan medewerkers centraal. De organisatie zet zich zichtbaar in zodat mensen optimaal en betrokken kunnen presteren. Het is een integrale benadering, de één kan niet zonder de ander:
- De organisatie zorgt dat up-to-date informatie (inhoud) beschikbaar is, zodat medewerkers kennis kunnen genereren.
- Ze maakt d.m.v. een goede organisatiestructuur het leren in het werk mogelijk.
- Technologie is de drijvende kracht achter deze veranderingen: het ondersteunt medewerkers optimaal bij hun werk en leren.
Bekijk mijn uitgebreide blog, waarin ik verder illustreer wat ik bedoel met een werk- en leerEcosysteem.
In dit werk- en leerEcoSysteem maakt iedereen gebruik van elkaars kennis en kunde. Het is vooral veel oefenen en doen. Als organisatie bied je een platform waar alle medewerkers met al hun talenten tot bloei kunnen komen; het is als het koraal rif met een enorme bio-diversiteit.
De volgende stap na 70-20-10
Het werk- en leerEcoSysteem is de volgende stap na 70-20-10. Ik spreek niet meer over lerenden, cursisten, deelnemers of …, het zijn gewoon medewerkers die aan het werk zijn. Onder andere door alle slimme technologische ontwikkelingen kan ik niet meer goed uit de voeten met 70-20-10; het is nog teveel denken vanuit de leerwereld en HR en te weinig staat het werk centraal.
De volgende zes pilaren ondersteunen mijn visie wat betreft de organisatie van een werk- en leerEcosysteem:
- Werkend leren
- Paradigmashift
- Vakmanschap
- Zelfsturend leren en leervermogen
- Werken en leren in teams
- Engagement: Energiebronnen en bevlogenheid
Lees meer over het ecosysteem en deze pilaren in mijn volledige blog: Werk- en leerEcosysteem, de volgende stap na 702010.
Kas Burger | CasCas.nl | Blog: kasburger.blogspot.nl | Lees ook zijn blog: Werk- en leeradviseur (conciërge)
Meer horen van Marc Rosenberg?
Tijdens Next Learning 2016 zal Marc Rosenberg – internationaal expert in performance support – meer vertellen over de toegevoegde waarde van L&D bij Performance Support: “Sometimes performance support negates the need for training; other times, it augments it.”
Ook diverse andere (keynote) sprekers geven je inzichten en praktische tips over allerlei thema’s, zoals social learning, design en uiteraard performance support. Ook leer je door zelf te doen. Tijdens Next Learning bepaal jij je eigen programma: het gaat om jóuw leerrendement!
Lees meer over Next Learning 2016