Dé nieuwe learningtrend: Self Organised Learning
In onderstaand interview gaat Marcel de Leeuwe samen met Hans de Zwart in op Self Organised Learning. Wat is Self Organised Learning nu eigenlijk en waarom wordt dit zo relevant?
[toggle_content title=”Lees het complete interview”]
Aangeleerde hulpeloosheid bij veel organisaties
Hans de Zwart, sr. Innovation Advisor bij Shell ziet "vaak aangeleerde hulpeloosheid bij veel organisaties. Werknemers verwachten dat ze getraind worden. Zij leggen de verantwoordelijkheid voor hun leren bij de organisatie. Dus als ze iets niet kunnen, dan ligt dat aan het feit dat niemand het hen heeft uitgelegd. Maar er zal een verschuiving van verantwoordelijkheden ontstaan naar de lerende zelf. Werknemers hebben nieuwe competenties nodig. Die moeten zelf het initiatief nemen om op het juiste moment de juiste dingen te leren."
Dus Self Organised Learning wordt een nieuwe trend. Waarom nu?
Hans de Zwart: “het probleem bestaat eigenlijk al langer. Een kenniswerker is vaak zelf de enige die weet hoe hij zijn werk moet doen. Zeker nu, omdat het werk steeds complexer wordt en de ontwikkelingen enorm snel gaan. En waarom Self Organised Learning nu pas echt aandacht krijgt? Omdat er nu heel veel technologie is om het leren zelf te regelen. Bijvoorbeeld, het is erg gemakkelijk om virtueel een groepje bij elkaar te brengen om samen te overleggen en te leren. Technologie maakt anders organiseren mogelijk. Ook van het leren. En verder, we leven in een connected wereld. Ontwikkelingen gaan ontzettend rap. Kennis is niet schaars meer of moeilijk te bereiken. Je hebt geen docenten meer nodig die de kennis in hapklare brokjes aanbieden.”
Moeten we nu alles loslaten? Moet de lerende alles zelf gaan doen?
“Nee, maar er is wel een verschuiving van verantwoordelijkheden. In het bekende learning & development-model 70-20-10 moeten organisaties zich veel meer richten op die 70%: leg de verantwoordelijkheid bij de lerende! Met een open en intensieve aanpak, waarbij je de CEO in de organisatie overstijgt. Focus daarbij niet op content maar zorg ervoor dat je op het juiste moment de relevante zaken leert.
Docent wordt in deze nieuwe aanpak meer een coach. De Engelsen hebben daarvoor een mooi woord: Scaffolding. Een scaffold is een bouwsteiger. Scaffolding betekent dus zoveel als ‘de steigers klaarzetten’. Die steigers heeft de lerende nodig om zelf zijn leren te kunnen bouwen en organiseren. Opleiders gaan geen content meer ontwerpen, maar worden procesbegeleiders. Eigenlijk wordt een opleidingsafdeling meer architect!”
Met Marcel de Leeuwe, onafhankelijke e-Learning Specialist, ga je een expertsessie over Self Organised Learning verzorgen tijdens het e-Learning Event 2013. Wat kan ik daar leren?
Hans de Zwart: “We gaan het concept van Self Organised Learning verder toelichten en zullen enkele bestaande voorbeelden laten zien en die dieper uitwerken. Daarna gaat elke deelnemer zelf aan de slag om te leren dit concept in de eigen organisatie concreet te maken.”
Hans de Zwart en e-learningexpert Marcel de Leeuwe (Leerbeleving.nl) inspireren over Self Organised Learning tijdens het e-Learning Event 2013 op 16 april.
[/toggle_content]
Meer weten?
Het thema Self Organised Learning, ook wel Do-it-Yourself Learning genoemd, komt uitgebreid aan bod op het e-Learning Event.
Na de masterclass van Hans de Zwart en Marcel de Leeuwe:
- Heeft u vele praktische voorbeelden van self organised learning, zoals MOOC’s, Edupunk, the World of juggling en social media in bedrijven
- Kent u de basis-principes van self organised learning
- Heeft u een design voor uw eigen self organised learning event
Pingback: A Short Video-Interview About Self-Organized Learning | Technology, Innovation, Education