Scrummend naar een deeltijdcurriculum

Februari 2016. Nog 6 maanden en dan staat een nieuw cohort deeltijdstudenten klaar om te starten met de HBO-studie Opleidingskunde. Voor hen gaan we een nieuw curriculum ontwerpen. Blended, state-of-the-art en aansluitend op hun wensen en mogelijkheden.

Zonder diep na te denken, want enthousiast na een proefsessie, hebben we gekozen voor SCRUM als ontwikkelmethodiek. Met dit blog wil ik onze SCRUM-avonturen vastleggen en delen. Spannend, want of en hoe het gaat werken zal onderweg pas blijken. SCRUM@school gaat ons begeleiden, met veel ervaring in het scrummen met studenten. Het ontwikkelen van een curriculum volgens deze aanpak is voor hen echter ook nieuw.

 

 

De start. Een ochtend vol SCRUM terminologie: we bepalen de stakeholders bij de nieuwe opleiding, hun wensen of wat er voor nodig is die in beeld te krijgen en de eerste acties om aan wensen tegemoet te komen. Wonderlijk veel resultaten verschijnen via kleine post-its op de muur.

Maar ik voel me ook ongemakkelijk: het lijkt te mooi om waar te zijn. Klopt dit wel? Gaan we niet te snel? Missen we zo niet van alles? Tegelijkertijd weet ik dat deze compleet- & grondigheidsneiging ons al van veel vernieuwingen af heeft gehouden: te vaak bleven we hangen in nog meer onderzoek en visie zonder tot actie en resultaat te komen.

scrummenBegeleider Jan verzekert ons dat er plenty checks zijn ingebouwd in het proces: bij elke stand-up en na elke sprint is er ruimte om even afstand te nemen en bij te sturen. Het zal best, maar dat kunnen we vandaag nog niet zien.

Aan het eind van de ochtend verlaat ik licht confuus de vergaderruimte: 3,5 uur supergeconcentreerd samengewerkt, overspoeld met termen, stappen en tussenstappen en regelmatig worstelend met nieuw gedrag. Stappen klein en concreet maken blijkt veel moeilijker dan grootse en meeslepende visies bijeendromen. Het valt niet mee om stappen te plannen zonder inhoudelijk in die stappen te duiken.

Ik ben trots op hoe hard we gewerkt hebben maar vraag me ook af of deze werkwijze voor voortgang én diepgang gaat zorgen…


Geschreven door: Petra Peeters | Docent/Adviseur HRD | Opleidingskunde HAN | Blog

De start van dit ontwerptraject was tijdens Next Higher Education 2015.
Ben je benieuwd naar het vervolg? Lees deel 2

Of de vervolgblogs hierna: Deel 3 | Deel 4 | Deel 5 | Deel 6

Meer weten? Kom naar Next Learning!

Petra Peeters ontwikkelt met haar HAN-collega’s al scrummend een nieuwe HBO-deeltijdopleiding. Ontwerpen nieuwe stijl! Ze is aanwezig tijdens Next Learning 2016 en deelt graag haar ervaringen met jou. Leer tijdens deze dag ook meer over andere ontwerpmethoden:

  • Sluit je aan bij de Leersafari van Marcel de Leeuwe: een inspirerend voorbeeld van zelfgeorganiseerd leren
  • Expertsessie om 11.00 uur en Learning Table om 12.05 uur: ‘Creativiteit is geen talent, het is een vaardigheid – leer ConceptueelDenken’ door Marijn van der Poll, Design Academy Eindhoven

Bekijk het programma van Next Learning 2016

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024