Plezier als motivator van leersituaties: 4 sleutels

Plezier is een grote motivator achter ons gedrag. En waar wij als ‘leerprofessionals’ ons richten op alle vormen van motivatie in leersituaties zie je ‘het ontwerpen van plezier’ als specialisme niet vaak terug in ons vakgebied. Terwijl daar juist een enorme krachtbron zit in het motiveren van mensen in leersituaties.

Plezier werkplekWat is plezier?

Volgens van Dale is plezier een aangenaam gevoel of vreugd. Maar hoe het ontstaat, staat er niet bij. Daar is ook geen eenduidig antwoord op. Plezier komt niet vanzelf, maar kan wel ineens ontstaan. Plezier zit in kleine dingen. Het is voor een deel ongrijpbaar en tegelijkertijd kun je het van tevoren ontwerpen. Maar hoe?

Plezier in de game industrie

Met dank aan de ‘game industrie’, een industrie die leeft van plezier, is ondertussen veel onderzoek gedaan naar ‘plezier’.  Zo zijn verschillende ‘game elementen’ benoemd (die in bijna elke verslavende game zitten) die je bijna letterlijk één op één kunt kopiëren naar leersituaties om ze ‘leuker’ te maken.

Maar met losse ‘game elementen’ als activerende didactiek miste ik het frame: een achterliggende visie op wat plezier is en hoe het ontstaat.

4 keys 2 fun

In 2004 bedacht Nicole Lazzaro van XEODesign de ‘4 keys 2 fun’. Deze vier sleutels worden door haar toegepast in de games die zij ontwerpt. Lazzaro stelt dat ‘game’ in feite staat voor:

Goals | Actions | Motivation | Emotion (emoties leiden tot verandering)

Zij onderzocht welke elementen in een goede game zorgen voor plezier bij de spelers. Uit haar onderzoek zijn onderstaande vier sleutels naar plezier ontstaan.

  1. Hard fun4 Keys 2 Fun Lazarro
    Zorg voor uitdagingen, laat deelnemers streven naar meesterschap. Ze moeten strategieën bedenken en hanteren, obstakels en frustraties overwinnen om hun doel te bereiken. Leren mag af en toe best even moeilijk zijn. Een overwinning telt namelijk alleen als je ergens echt je best voor hebt gedaan.
  1. Easy fun
    Zorg in je ontwerp voor de mogelijkheid iets zelf te ontdekken, zorg voor verrassingen, verwondering, laat deelnemers dingen uitproberen, prikkel de fantasie, nieuwsgierigheid.
  1. People fun
    Breng mensen samen, faciliteer onderlinge communicatie, netwerken en samenwerking. Denk aan de nieuwe slogan van Ikea: “Aandacht maakt alles mooier”.
  1. Serious fun
    Zorg dat deelnemers slimmer worden, nieuwe kennis kunnen verbinden met bestaande kennis, zorg voor herhaling, zorg ervoor dat de inhoud impact, betekenis en relevantie heeft. Benoem het belang van wat je aan het leren bent. Wat voegt het toe aan je directe omgeving en misschien wel groter, de wereld?

Volgens Lazzaro heb je minstens drie van de vier sleutels nodig in een leersituatie om betrokkenheid vanuit plezier te genereren. Betrokkenheid, de belangrijkste succesfactor voor leren. Het model van Lazzaro is voor mij een toetssteen geworden voor bijna alles wat ik bedenk, ontwerp en ontwikkel.

Geschreven door: Espérance Blaauw, auteur van o.a. de Coachkaarten en Picture This! Ze is een educatief ontwerper met een passie voor leren vanuit plezier, nieuwsgierigheid en waardering.


Kijk zelf hoe je deze sleutels kunt inzetten!

Op Next Learning gaan we samen kijken hoe je deze 4 Keys 2 Fun zelf kunt inzetten. We kijken met aandacht naar de ervaring die je mensen wilt geven en we gaan zelf aan de slag met het vullen van jouw ‘Fun Design Toolbox’. Tot 19 april!

Veilige ontwerpen geven zelden plezier, verrassing en het onverwachte wel.

 

Espérance verzorgt een expertsessie over de 4 Keys 2 Fun tijdens Next Learning om 15.15 uur in Dexter 17: Gamification – Nieuwsgierigheid en plezier als motor in leerprocessen. Ontwerp in een uur je eigen ‘Fun Design Toolbox’!

Bekijk deze presentatie in het complete programma van Next Learning

 

Espérance is tijdens dit congres ook onderdeel van de Learning Circle Playful Learning: Hoe ontwerp je een krachtigere leerervaring en wat kun je daarbij leren van game-designers? Dit doet ze samen met Bright Alley en vele anderen: kennis delen en spelend leren! Wil jij ook onderdeel worden van dit mini-netwerk? Meld je aan bij Ank Dierckx | a.dierckx@sbo.nl


 

Download het eBook: Playful Learning

Mini-eBook Playful LearningPlezier motiveert ons enorm in ons gedrag. ‘Het ontwerpen van plezier’ is dus een grote krachtbron voor het motiveren van mensen in leersituaties. Dat is geen nieuws meer: het aantal organisaties dat Playful Learning toepast, stijgt enorm. Ook worden de systemen steeds beter en betaalbaarder.

Bovenstaand artikel is onderdeel van het mini-eBook, waarin we een paar praktische inzichten, tips en cases in Playful Learning hebben gebundeld. Kom er zelf achter hoe groot het effect kan zijn in jouw organisatie!

Download het eBook

 

Een reactie op “Plezier als motivator van leersituaties: 4 sleutels

  1. Myrna Jegers zegt:

    Wat een leuk artikel! Dit zet je aan het denken en ook nog op een leuke manier.
    Er wordt echter opgemerkt dat een overwinning alleen telt als je ergens echt je best voor hebt gedaan? Is dit zo?
    Je kunt toch ook hartstikke blij zijn met een toevallige overwinning?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024