Op dag 2 van Learning Technologies 2017 in Londen luisterde ik naar Harold Jarche, een Canadese expert op het gebied van social learning. Hij vult het gat tussen vrij/informeel leren en gestructureerd/formeel leren.
De kern van zijn boodschap is het delen van kennis. Tien jaar geleden waren we bang dat als je je kennis weggaf, je niet meer werd ingehuurd. Eenmaal, weggegeven is kennis niets meer waard. Maar het tegenovergestelde is waar. Kennis wordt juist meer waard als je het deelt. Onze ‘Loesje’ wist het al: kennis wordt rijker en vermenigvuldigt als je het deelt.
De waarde van netwerken
Sterker nog – de kennis die jij in je eentje hebt, lijkt minder waard. En de netwerken waartoe je toegang hebt vergoten juist je waarde. Thimon de Jong, docent bij Universiteit Utrecht en researcher bij Trendsactive, beweerde zelfs in zijn opening op dag 1 tijdens Learning Technologies 2017, dat het CV in de nabije toekomst niet alleen kennis en ervaring beschrijft, maar ook een pagina zal bevatten met de netwerken die jij kan ontsluiten.
Volgens Harold Jarche worden netwerken steeds belangrijker voor organisaties. Netwerken stellen bedrijven in staat om sneller te opereren in een agile wereld. Het is niet hét alternatief voor leren, maar wel een hele belangrijke aanvulling.
Personal Knowledge Mastery: een sterke aanvulling
Netwerkleren wordt belangrijker naarmate het werk non-routine is, impliciete kennis belangrijk is en leren sterk context-afhankelijk is. Het is kennis die je opdoet via observatie, conversatie en via sociale relaties. Het zijn situaties waarin lerenden zelf actie moeten (willen?) ondernemen om te leren van en met elkaar. Ze vormen een Community of Practice. Hij noemt dat Personal Knowledge Mastery.
Harold Jarche plaatst Personal Knowledge Mastery in het totale plaatje van leren in organisaties. Het is een aanvulling op het bestaande leren. Echter van onschatbare waarde en te belangrijk voor organisaties om aan het toeval over te laten. Volgens Jarche is het dé manier om lerende organisaties te creëren.
Nieuwe vorm van samen leren: Community of Practice
Veel organisaties kennen deze twee vormen van samen leren:
- Social networks: deze groepen hebben vaak zwakke sociale banden. Het contact is informeel en opportunity driven. Denk aan linkedingroepen.
- Work & Projects: In deze vorm zijn de sociale banden sterk, de groepen werken in teams. Werken en leren verloopt gestructureerd, hiërarchisch en doelgericht. Sterk op samenwerking gericht.
Tussen deze twee bovenstaande vormen vraagt Harold Jarche onze aandacht voor een derde vorm: de Community of Practice. Deze community biedt een veilige, vertrouwde omgeving om nieuwe ideeën te testen. De sociale banden kunnen divers zijn, de kennisontwikkeling in een bepaald werkgebied is dat wat elkaar bindt.
Om een Community of Practice succesvol te laten zijn, is het belangrijk dat er verschillende rollen vertegenwoordigd zijn. Het plaatje hieronder geeft dat goed weer.
Het bijzondere van de benadering van Harold Jarche is dat hij met Personal Knowledge Mastery een tussenoplossing heeft gevonden voor het ‘strak’ regisseren van leren en het ’toevallig’ leren in organisaties. Het is een manier waarop kennismanagement niet meer strak gegoten wordt in knellende (it-)systemen. Systemen die knellen omdat mensen ze wel willen raadplegen, maar niet actief willen vullen met informatie en kennis. In het oude systeem blijft veel kennis daardoor alsnog ongebruikt.
Het totale plaatje:
Kan het inzetten van Personal Knowledge Mastery in je organisatie leiden tot een lerende organisatie?
Bezoek zijn website www.jarche.com of klop eens aan bij ING waar hij een opdracht doet. In april is hij in Nederland, wie weet tref je hem dan. Grijp de kans, want hij leeft en werkt in Canada, 1.000 km van Montreal en 1.000 km van Boston. Maar hij is uiteraard online goed bereikbaar! Petra Peeters en Joitske Hulsebos hebben ook een kort lijntje met hem.
Meer horen over het organiseren op de werkplek?
Tijdens Next Learning 2017 leer je meer over het organiseren op de werkplek via sessies van o.a:
- Van leren naar inpluggen op de werkplek – Plug and Play! | Richard van Tilborg
- Zelfgemaakt’ als de motor van innovatie bij de NS | Evelyn Van Asselt
- Leren & presteren in één adem | Rino Schreuder
Deze sessies zijn onderdeel van het thema Leren op de werkplek – 70:20:10 tijdens Next Learning.
Bekijk deze sessies in het thema Leren op de werkplek - 70:20:10