Opzoeken of onthouden?

Door: Wilfred Rubens

Waarom zou je iets moeten onthouden, als je het ook kunt opzoeken? Dit onderwerp schijnt Elliot Masie aan de vooravond van Learning 2017 geadresseerd te hebben tijdens een bijeenkomst met ongeveer vijftig Nederlands L&D-functionarissen en -adviseurs. Op het eerste oog is dit grote onzin. Oordeel echter niet te snel.

Learning 2017

Eind oktober vond in Orlando (VS) het event Learning 2017 plaats dat jaarlijks door Elliot Masie en zijn team wordt georganiseerd (uiteraard steeds met een ander jaartal). Er gaat ook altijd een groep Nederlandse L&D-functionarissen en -adviseurs naar toe. Zij volgen naast dit event nog een apart programma. Marcel de Leeuwe was één van de deelnemers. Hij heeft ook over zijn ervaringen geblogd. De dames van Shift Your Learning hebben
over deze bijeenkomst gevlogd.

Marcel schrijft o.a. over een bijeenkomst die Masie himself voor deze groep heeft verzorgd. Elliot Masie heeft hier zijn belangrijkste inzichten op het gebied van leren gedeeld. Eén van de inzichten is dat lerenden niet iets willen leren als zij  dat gemakkelijk kunnen opzoeken. Werknemers verwachten dat ze informatie kunnen opzoeken in  systemen en willen deze informatie daarom niet memoriseren.

Basiskennis

Masie lijkt zich hiermee op glad ijs te begeven. Verschillende onderwijswetenschappers hebben immers  aangetoond hoe belangrijk basiskennis is. Je hebt basiskennis nodig voor verdieping en het bevorderen
van creativiteit. Het kunnen herkennen van patronen is afhankelijk van basiskennis, van het onthouden van zaken. Basiskennis ontwikkel je efficiënt en effectief via instructie, veel oefenen, veel herhaling en regelmatig checken of je het hebt begrepen. Een van de didactische principes van het populaire microlearning is het vele oefenen waardoor je zaken beter onthoudt. Ook omdat het niet efficiënt is als je steeds alles moet opzoeken.

Het is hierbij wel belangrijk te onderstrepen dat Elliot Masie het over ‘corporate learning’ heeft waarbij volwassen werknemers vooral vaardigheden ontwikkelen, (innovatieve) vraagstukken moeten oplossen en van ervaringen leren. Zij leren verder door te reflecteren en gebruiken daarbij de kennis die zij in de loop der jaren hebben ontwikkeld (via theorie en praktijk).

Juist door hun basiskennis zijn zij ook in staat relevante informatie snel te vinden. Masie doelt dus nadrukkelijk niet op het ontwikkelen van basiskennis, als hij het heeft over het niet willen onthouden van feiten zoals telefoonnummers. Bovendien beschikken we inderdaad over technologieën die kunnen dienen als verlengstuk -niet als vervanger- van ons geheugen.

De context van ‘corporate learning’ verschilt dan ook enorm van de context van, bijvoorbeeld, het voortgezet onderwijs. Die context beïnvloedt de wijze waarop effectief geleerd wordt. Als werknemers overigens iets heel nieuws moeten leren dan zullen zij toch echt ook weer basiskennis moeten bestuderen, en onthouden. Of ze dat nu willen of niet.

 

Marcel de Leeuwe verzorgt tijdens Next Learning 2018 een sessie over de 4 GameChangers

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024