Het onderwijs staat voor de uitdaging om curricula te ontwikkelen die relevant zijn voor de 21ste eeuw. Echter, hoe geef je daar vorm aan? Het is meer dan het inzetten van een paar online instrumenten. Het is meer dan het vullen van een digitaal platform. Het vraagt om een nieuwe onderwijsconcept.
Tot nu toe zijn er maar weinig modellen beschikbaar om het denken over nieuwe onderwijsconcepten richting te geven. Als die er wel zijn, zouden we daar graag meer over weten. Beschouw dit als een uitnodiging om te reageren! Graag delen we met jou het model ‘21st eeuw Campus’ van Jet Houwers, Manager Creative Projects en Lecturer bij de Hogeschool van Rotterdam.
De 21ste eeuw campus is de weergave van een ontwerpmodel voor de inrichting van een digitale leeromgeving die beschikbaar is in de vorm van een digitale interactieve kaart. In het model is een flexibel onderwijsontwerp uitgewerkt. De gebruiker begrijpt direct de didactische visie op het onderwijskundig ontwerp (waarin integraal de verwerving van 21ste eeuw competenties zijn verwerkt) en krijgt direct een beeld van de leeromgeving en de ontwerpprincipes.
Het model gaat er van uit dat studenten benaderd moeten worden met meer maatwerk, differentiatiemogelijkheden, just-in-time leren en tijd- en plaats-onafhankelijk leren. Afhankelijk van de gemaakte keuzes kan een leertraject per student verschillen. Het kan variëren van een strikt persoonlijke student-gestuurde leerroute tot een meer docent-gestuurde cursorisch ingerichte leerroute. Docentsturing is vooral een hulpmiddel om onzekerheid, die zou kunnen optreden bij studentsturing, te reduceren.
Lees het complete artikel (PDF)We hopen ook op je reactie!