Vrijdag 5 december 2014 – Een verslag van: Janine van Zoest
Tip: lees eerst haar verslag van dag 1 | Lees haar verslag van dag 2
Met regen stap ik naar buiten, gelukkig is het maar een paar minuutjes lopen van mijn hotel naar het conferentiecentrum van OEB in het Intercontinental. Vandaag op Sinterklaasavond de laatste dag van dit congres.
Ik heb een paar to-do’tjes op mijn lijstje staan en begin met een workshop van Nick, Jeremy en Shyamal. Zij gaan met elkaar in gesprek over wat er vandaag moet gebeuren om er morgen mee aan de slag te kunnen. Titel: Less talk more action! Ik hoop op wat concrete voorbeelden, maar daar word ik al snel in teleurgesteld. Wat ik wel oppikte, lees je hieronder.
Learn to being – belangrijk voor managers
We kennen drie vormen van de reden tot opleiden, Learn to know, to do en to be. Die laatste is vaak onderbelicht, maar minstens zo belangrijk volgens Nick van Dam, Global Chief bij McKinsey. Understanding yourself and be in touch with yourself is belangrijk voor managers van grote organisaties is zijn mening.
Motivatie als drijvende kracht
Shyamal Majumdar, Head of Unesco, spreekt van virtueel reality leren. Volgens hem leren wij mensen vooral als je ergens enthousiast over bent. Als je dat verwerkt in leren en ontwikkelen in je organisatie, hoef je ze niet te vertellen dat ze dat moeten, maar willen ze er vanzelf mee aan de slag. Nieuwe technologie kan aan die motivatie bijdragen. Leuk, maar hoe dan is mijn ‘praktische reactie’.
Gat tussen onderwijs en beroepspraktijk verkleinen
Vervolgens legt John Baker, CEO van D2L, uit hoe het gat tussen onderwijs en beroepspraktijk kan worden verkleind. Veranderen je mindset, werk vooral door veel samen te werken en maak al het leren gepersonaliseerd. Ook dat verdient een uitgebreidere toelichting met concrete voorbeelden, maar ik vraag vast te veel…
Social leeropzet als alternatief van dure e-learning
Na een kop thee ga ik door naar een korte presentatie van Social leren bij Pandora. Spreker Per Ferdinandsen neemt ons mee in zijn journey van de afgelopen vier maanden.
Hij geeft eerlijk aan dat voor die tijd bij Pandora een duur internationaal e-learningprogramma was aangeschaft, wat heel procesmatig in elkaar zat en belachelijk veel werk opleverde. Daarnaast moesten alle teksten buiten het LMS om worden vertaald. Het LMS kende alleen basis e-learningmateriaal, bestaande uit tekst, plaatjes, marketing films, sleep- en multiplechoicevragen. Geen praktijkcases of -koppeling dus en meer op onthouden gericht dan op begrepen en ook doen.
Tijd voor innovatie! Grootste wens was vanuit open vragen in een module door te kunnen klikken naar een soort forum in een sociale leeromgeving. Het eerste pilot-systeem was niet herkenbaar, had niet de herkenbaarheid en het gemak van bijvoorbeeld Facebook. Ervaring van het testpanel buiten dit punt om, was wel heel positief, kennis kunnen delen en kunnen communiceren met elkaar.
Engagement startte op 9 procent en was na vier maanden gegroeid naar 39 procent, Pandora is tevreden.
Interessante ontmoetingen
Ik hol snel deze workshop uit om aan te schuiven bij een sessie van Donald Clark over Google glass. Heel leuk om te zien wat er nu al wordt gedaan met de Google glass in opleidingsland en de mogelijkheden zijn grenzeloos.
Net voor de lunch kom ik Charles Jennings tegen, waar ik gister de 70-20-10 workshop van bijwoonde en bespreek ik met hem kort mijn inspiratie van deze methode en ideeën dit in de zorg te gaan inbedden. Hij mailt me direct wat contactpersonen en wellicht kunnen we als hij in januari in Nederland is daar nog eens verder over praten. Leuk! Voldaan kies ik een broodje uit bij het immense buffet.
Ik kies vervolgens voor een workshop van Inge de Waard, inderdaad een Nederlandse dame, werkzaam bij Universiteit Tilburg. Het blijkt een opendiscussie te zijn, alle stoelen staan in een kring. Inge start met een inleiding, maar wordt al snel overspoeld met opmerkingen uit de groep. Eerst wel interessant, later vooral een discussie over wat we verstaan onder leren. Voor mij geen toegevoegde waarde.
Inge schrijft veel argumenten op de Flip-over en belooft daar een blogpost van te maken en die met ons te delen. Benieuwd naar haar rode draad en conclusie van deze anderhalf uur.
Voor de laatste ronde van de OEB gaat mijn interesse uit naar een workshop over Ebola, ook hier komt Donald Clark als spreker aan bod. Erg interessant om de cijfers omtrent deze uitbraak in Afrika gecombineerd te zien worden met digitale middelen. Wat ik eens ben met Donald is dat Amerika en Europa zich niet direct zorgen hoeven te maken over een uitbraak in je eigen land, en dat daar nu alle energie en geld naar toe gaat, maar juist over het oplossen van dit grote probleem in Afrika.
Mijn idee is dus ook dat we in de zorg niet allemaal een e-learningmodule gaan maken over hoe om te gaan met patiënt, maar daarnaast ook informatie over het verloop van de epidemie moeten geven en wat er nu allemaal gebeurt en vooral nog moet gebeuren. Na afloop maak ik even persoonlijk kennis met Donald en bedank ik hem voor deze input.
Ik neem nog één drankje met de dame die ik woensdagochtend leerde kennen in mijn eerste pre-workshop, Elena van Inditex uit Madrid en we sluiten daarmee samen Online Educa af.
Auf wiedersehen Berlin!
Janine van Zoest
Next Learning 2015
Leren gaat niet om de techniek. Het besef groeit dat het leren écht anders moet! Maar hoe? Dat leer je tijdens Next Learning 2015: hét event voor de learning-professional!
Met creatieve werkvormen zoals de leersafari, pecha kucha’s, expertsessies, praktijkcases, gesprekstafels, de innovatie-arena en flipped classroom-sessies. Kies tussen het Learning Congres (incl. aparte HRD- en Zorg-Arena) of de Learning Playground. Kom naar Next Learning op 22 april 2015 in Den Bosch!
Lees meer over Next Learning 2015