Nieuwe skills voor L&D professionals

Vaardigheden maken ons nuttig en productief. Het zijn de fundamenten van onze prestaties. Learning & Development professionals hebben snel nieuwe vaardigheden nodig om te beantwoorden aan de hogere verwachtingen en om te profiteren van de fantastische mogelijkheden die technologie ons biedt.skills

Clive Shepherd gaf een sessie tijdens Learning Technologies 2017 over vier veranderingen die een grote impact hebben op de skillset van de learning professional. In het kort:

  1. Van feiten naar processen
  2. Van face-to-face naar op afstand
  3. Van afhankelijkheid naar volmacht
  4. Van terzelfdertijd naar eigen tijd

Nieuwe vaardigheden van een learning professional

De skillset van iedere L&D professional wordt dus door deze vier veranderingen beïnvloed. Uit analyse blijkt dat er drie vaardigheidsdomeinen met elk vier rollen zijn. Sommige vaardigheden waren al belangrijk en zullen dat altijd blijven, sommigen worden minder belangrijk, anderen zijn helemaal nieuw.

Een kanttekening: niet elke learning professional heeft al deze vaardigheden nodig – sommigen zijn generalist, terwijl anderen zich specialiseren.

Vaardheidsdomeinen Shepherd

 

Interactie met stakeholders: vaardigheidsdomein 1

Dit vaardigheidsdomein is misschien wel het belangrijkst, omdat tekortkomingen op dit vlak het veel moeilijker maken in de andere domeinen. De learning professional is een vertrouwd consultant die zelfverzekerd samenwerkt met klanten, sponsors, specialisten en projectteams. De rollen zijn:

  1. Architect: kijk naar het brede plaatje en creëer ruimte waarin leren kan gedijen (organiseer het beleid, de budgetten, de tools en de technologie die leren faciliteren)
  2. Analist: als een klant hulp vraagt voor een prestatieprobleem, analyseer de oorzaak en kom met een – voor de klant goede – oplossing (schiet niet in de verkoopmodus).
  3. Manager: een goede oplossing op de markt brengen vraagt veel zorg en aandacht. Neem de rol van projectmanager op, die een grote groep van specialisten samenbrengt om een oplossing te ontwerpen, te ontwikkelen en af te leveren.
  4. Evaluator: je bent niet geloofwaardig op lange termijn als je jouw werk alleen maar afmeet op basis van ‘happy learners’.

Interactie met deelnemers: vaardigheidsdomein 2

Dit is traditioneel een domein waar learning professionals sterk in zijn. Onze vroegere vaardigheden op dat vlak blijven belangrijk, maar er is een belangrijke verschuiving van trainer-gecentreerde technieken naar technieken die de ‘leerlingen’ centraal stelt. De rollen zijn:

  1. Expert: deze rol is nog steeds van waarde, maar let op: dit zal meer en meer worden overgenomen door video en andere media.
  2. Instructeur: instructie verdwijnt niet, maar veel van dit werk wordt overgenomen door interactieve software, omdat die steeds intelligenter en meer aangepast wordt.
  3. Facilitator: dit vindt plaats wanneer je van een alwetende leraar op het podium evolueert naar een gids aan de zijlijn. Deze rol zal vertrouwd zijn voor zij die soft skills aanleren, maar voor learning professionals die meer gewend zijn om vragen te beantwoorden dan ze te stellen is dit een grote stap.
  4. Coach: de belangrijke vaardigheden van een coach worden nog essentiëler nu medewerkers hun eigen ontwikkeling in handen nemen en leerprocessen alsmaar langer worden en meer ingebed worden op de werkplek.

Interactie met media: vaardigheidsdomein 3

Dit is het domein waarin learning professionals zich wellicht het minst comfortabel voelen. Ok, veel learning professionals hebben altijd presentaties en hand-outs voorbereid, maar dat was voor het ‘Youtubetijdperk’… De rollen zijn:

  1. Journalist: sommige learning professionals blinken uit in deze binnen hun specialiteit. Ze onderhouden een blog, interviewen experts voor podcasts of maken video’s over actuele onderwerpen. Als ze goed communiceren, kunnen ze een zeer waardevolle dienst aanbieden.
  2. Designer: er is een tekort aan gespecialiseerde designers van leerinhoud voor e-learning, video’s, games of andere media. Niet alleen voor topdesign, maar ook voor degelijke, dagelijkse oplossingen.
  3. Producer: niet alle grafisch design, videoproductie en e-learning moet ontwikkeld worden door fulltime specialisten. Mediaproductie skills waren tot nu toe mooi meegenomen, maar zouden wel eens kernvaardigheden kunnen worden.
  4. Curator: net zoals een museumcurator uit duizenden werken een tentoonstelling samenstelt voor een specifiek publiek, zo selecteert de inhoudscurator informatie en mensen die waardevol zijn voor hun ‘leerlingen’.

Let op: vaardigheden zijn niet alles

Nieuwe skills learning professionalsNatuurlijk kunnen we niet op ons best functioneren met alleen vaardigheden. Onze acties moeten gebaseerd zijn op degelijke research en een bewustzijn van wat er gebeurt in de wereld rondom ons.

  • Principes gebaseerd op bewijs: je kan alleen vaardig reageren als je vertrouwd bent met harde bewijzen over lesgeven en leren.
  • De nieuwste tools en technologie: laat je nooit alleen hierdoor leiden, maar bekijk goed wat er vandaag mogelijk is.
  • De huidige best practices: kijk buiten je eigen organisatie en zoek naar vergelijkbare toepassingen en best practices. Daarmee kan je je eigen zoektocht alleen maar sneller en gemakkelijker maken.

Lees het volledige artikel van Clive Shepherd: ‘Wanted! Nieuwe skills voor L&D professionals’

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024