Het wordt steeds vaker gezegd dat fouten maken niet erg is. Als je maar leert van je fouten. Dat is allemaal leuk en aardig, maar tijdens het uitvoeren van je werk is er niet veel ruimte voor het maken van fouten. Hoe kun je dan toch leren van je fouten, zonder dat het direct gevolgen heeft op de kwaliteit van je werk? Door te leren in een veilige setting, maar in de context van je werk.
Tijdens Masie’s Learning 2016, een congres in Orlando waar leren centraal staat en ruim 1.600 L&D’ers kennis opdoen en ervaringen uitwisselen, heb ik kennis gemaakt met twee manieren waardoor je kunt leren van je fouten zónder negatieve consequenties:
- het ontwikkelen van een game;
- het creëren van een ‘learning escape room’.
Een game bouwen
Tijdens één van de general sessions van Learning 2016 geeft Karl Kapp aan dat spionageboeken altijd aan het eind van een hoofdstuk iets inbouwen waardoor je getriggerd wordt het volgende hoofdstuk te lezen of zelfs alweer nieuwsgierig bent naar het volgende boek. Wat zou er gebeuren als je dit element inbouwt in het leerproces?
Bij het bouwen van een game kun je weerstand tegen vernieuwing wegnemen door dit uit te proberen in een andere omgeving. Door middel van competitie wordt je uitgedaagd en onzekerheden zorgen ervoor dat je scherp gefocust bent. Door de game steeds moeilijker te maken kun je een diepere manier van leren creëren.
Na deze algemene informatie volg ik een workshop waarbij je echt aan de slag gaat met de groep. Op Learning 2016 noemt men dit een Learning Lab.
In 30 minuten gaan we een bordspel bouwen. Vooraf krijgen we enkele essentiële uitgangspunten voor het bouwen van dit spel. Het belangrijkst is het verschil tussen een gamedoel en een leerdoel van het spel. Waarbij de ene meer zorgt voor het plezier, de competitie en drive om verder te gaan, zorgt het andere ervoor dat je niet vergeet elementen in te bouwen waardoor geleerd wordt. Beiden zijn even belangrijk en kunnen elkaar versterken.
Het was fascinerend om te merken dat je in zo’n korte tijd met een team van 4 L&D’ers en wat strakke richtlijnen meteen al resultaat bereikt. Doordat enkele andere deelnemers ook het spel speelden, was het meteen mogelijk om te zien wat het leereffect is. Het enthousiasme van de deelnemers en de vaardigheden die je ermee kan oefenen zorgen ervoor dat ik hier meer gebruik van wil maken in mijn werk.
Een learning escape room creëren
Meedoen aan een experiment klinkt mij als muziek in de oren. Tijdens Masie’s Learning 2016 wil een groep innovatieve professionals samen onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om in één dag een learning escape room te maken.
Ik sta met ongeveer 20 enthousiastelingen in de ruimte waar het allemaal moet gaan gebeuren. Eerst wordt er uitgelegd wat een escape room is: een groepje mensen gaat een ruimte binnen (vaak met een bepaald thema) en ziet daar allemaal slotjes, kluizen en aanwijzingen. Door steeds een opdracht op te lossen, krijg je een aanwijzing om een slot te openen naar een volgende opdracht, net zolang totdat je uiteindelijk alle puzzelstukjes compleet hebt en kunt ‘ontsnappen’ uit de ruimte. De meeste escape rooms hebben een tijdslimiet, zodat het team onder deze tijdsdruk moet ontsnappen.
Bij een learning escape room onderzoeken we hoe je naast teambuilding een leerelement koppelt aan het oplossen van opdrachten en vinden van aanwijzingen. Het overkoepelende leerthema is communicatie. Dit wordt onderverdeeld in vier onderdelen waarbij ons groepje aan de slag gaat met het onderdeel luisteren. Per onderdeel zijn er vier opdrachten, in totaal dus 16 opdrachten, en een slotopdracht waarmee de deelnemers daadwerkelijk kunnen ontsnappen.
Het leerrendement van een learning escape room is nog niet bekend. Maar deelnemers hebben wel plezier en deden erg hun best bij de opdrachten, omdat ze steeds verder wilden naar de volgende opdracht. Dit zie ik in gewone trainingssituaties niet altijd gebeuren. Voor een gedragsverandering zal er meer nodig zijn dan een escape room, maar het is een mooie start waarbij je de nieuwsgierigheid prikkelt en het leerproces activeert.
How to make learning stick
Na deze twee workshops denk ik terug aan de eerste sessie die ik heb gevolgd tijdens Learning 2016, namelijk ‘how to make learning stick’.
Uiteindelijk willen we als L&D professional allemaal bereiken dat er een verandering plaatsvindt. Of dit nou verdiepend of verbredend is, maakt niet uit. We willen dat het niet vergeten wordt. Uit een onderzoek van Accenture is gebleken dat 8 elementen hieraan bijdragen. Zowel de game als de learning escape room bevatten alle elementen die ervoor zorgen dat het geleerde ‘blijft plakken’.
Mijn mening is dat er best wat meer plezier in het leren mag komen. Als een spelelement daaraan bijdraagt en mensen ontwikkelen zich hierdoor, waarom zou je het dan niet inzetten? Wil je meer weten, mail me gerust.
Geschreven door: Renske Burgerhout – van Turennout
Ga mee: Performance Journey 2017
Wil je optimaal inspelen op de behoefte van de lerende werknemer? Ga mee ‘naar Masie’s Learning 2017’ op de unieke Performance Journey van 21 t/m 27 oktober 2017.
Zoals je hierboven hebt gelezen, is deze reis rijk aan inzichten, goede gesprekken en voorbeelden uit de praktijk. En het biedt een goed gezelschap van (Nederlandse) leerprofessionals onder elkaar. Next Learning is co-host en een warm aanbeveler!
- Je gaat naar huis met de laatste updates over leren in jouw organisatie
- Je begrijpt wat werknemers nodig hebben (ook: wanneer en waar)
- Je krijgt volop netwerkmogelijkheden om van andere deelnemende collega’s te leren
- Je krijgt het complete pakket: neem deel aan Learning 2017 én diverse exclusieve workshops & ontmoetingen met internationale experts als Bob Mosher en Conrad Gottfredson.