Learning Correspondent: ‘Weerstand’ tegen AI: verklaringen en handvatten

In elke reguliere editie van De Learning Correspondent belichten we een specifiek thema op het gebied van didactiek en online en blended learning.

Onze inhoud baseren we waar mogelijk op (praktijk)onderzoek. We schetsen de achtergronden bij het thema en bieden concrete handvatten voor toepassing in de praktijk. Elk thema sluiten we af met bronvermeldingen waarop we onze informatie baseren en waar u meer verdieping kunt vinden.

In deze editie is het thema ‘Weerstand’ tegen AI. Hoe kunnen we die verklaren, hoe kunnen we daar mee omgaan?

De laatste tijd hoor en lees je regelmatig verzuchtingen dat ‘AI’ binnen L&D-afdelingen en onderwijsorganisaties een taboewoord is en dat docenten (inclusief opleiders en trainers) AI allesbehalve enthousiast verwelkomen, ook al heeft deze technologie zo veel voordelen (ook voor hen). In deze bijdrage verkennen we waar deze ‘weerstanden’ vandaan komen en hoe je daar mee om kunt gaan.

We wensen u daarom ook veel inspiratie en leesplezier met deze editie over ‘weerstand’ tegen AI. Een thema dat ongetwijfeld ook aan bod komt tijdens de derde editie van AI-deas for learning op woensdag 19 november 2025 in Utrecht: https://nextlearning.nl/ai/

Hartelijke groet,

Team Next Learning

Lees hier de learning correspondent
Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2025