Learning correspondent: Waarom ‘AI’ nooit zal leiden tot de “universele docent”?

De Learning Correspondent belicht in elke editie een specifiek thema op het gebied van didactiek en online en blended learning.

De inhoud is -indien mogelijk- gebaseerd op (praktijk)onderzoek. We presenteren achtergronden bij het thema en we bieden handreikingen voor de toepassing van de inhoud in de praktijk. Het thema wordt afgesloten met bronnen waarop we ons baseren en waar jullie meer informatie kunnen vinden.

Deze editie is gewijd aan de vraag of ‘AI’ ertoe zal bijdragen dat we ooit beschikken over wat Donald Clark noemt de “universal teacher” oftewel de universele opleider of docent. Zullen AI-gestuurde systemen docenten van vlees en bloed volledig vervangen en gepersonaliseerd leren mogelijk maken?

In deze editie van de Learning Correspondent proberen we deze vraag te beantwoorden. We concluderen dat de technologie weliswaar zeer krachtig wordt, maar dat niet-technologische factoren er met name voor zorgen dat de “universele docent” vooral een vorm van ‘wensdenken’ zal blijven. Met het oog op de leesbaarheid gebruiken we weer de term ‘docent’. Maar we bedoelen docenten, leerkrachten, opleiders en trainers in het algemeen.

Nota bene: op maandag 18 november 2024 organiseert SBO in Utrecht de tweede editie van AI-deas for learning.

We wensen jullie weer veel inspiratie en leesplezier toe.

Team Next Learning

lees de learning correspondent
Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024