De Learning Correspondent belicht in elke editie een specifiek thema op het gebied van didactiek en online en blended learning.
De inhoud is -indien mogelijk- gebaseerd op (praktijk)onderzoek. We presenteren achtergronden bij het thema en we bieden handreikingen voor de toepassing van de inhoud in de praktijk. Het thema wordt afgesloten met bronnen waarop we ons baseren en waar jullie meer informatie kunnen vinden.
Deze editie heeft een bijzonder karakter. Op 18 november aanstaande organiseert SBO in Utrecht de tweede editie van AI-deas for learning: https://nextlearning.nl/ai/
Dr. Philippa Hardman verzorgt hier de keynote met als titel ‘From Delivery to Design: how to drive a real change with AI’. Zij is expert op het gebied van Learning Design en AI, ‘LinkedIn Top Voice’, Winnaar Innofounder Awards 2024, TEDX spreker en onderzoeker aan de Universiteit van Cambridge met meer dan twintig jaar ervaring.
Philippa heeft de afgelopen 20 jaar onderzoek gedaan en geëxperimenteerd met methoden om wat we weten over hoe mensen leren (learning sciences) te verbinden met hoe we leerervaringen ontwerpen (leer-/instructieontwerp). Ze is op een missie om de wereld te helpen betere leerervaringen te ontwerpen die worden aangedreven door AI.
In deze bijdrage bespreken we een aantal bijdragen van dr. Philippa Hard man over AI en leren. Kritische noten ontbreken daarbij niet:
- In hoeverre en hoe goed ondersteunen populaire generatieve AI-tools het leren van lerenden?
- Een vergelijking van twee, als gevolg van AI, herziene taxonomieën voor leren
- Hoe ontwerpers van leertrajecten AI kunnen gebruiken voor het analyseren
We wensen jullie weer veel inspiratie en leesplezier toe.
lees hier de learning correspondent