De Learning Correspondent belicht in elke editie een specifiek thema op het gebied van didactiek en online en blended learning. De inhoud is -indien mogelijk- gebaseerd op (praktijk)onderzoek. We presenteren achtergronden bij het thema en we bieden handreikingen voor de toepassing van de inhoud in de praktijk. Het thema wordt afgesloten met bronnen waarop we ons baseren en waar jullie meer informatie kunnen vinden.
Deze editie staat in het teken van belangrijke theorieën en modellen waar professionals, die zich bezighouden met online en blended learning, weet van zouden moeten hebben. Er is immers niets zo praktisch als een goede theorie.
Uiteraard blijven algemene theorieën over leren, zoals Bandura’s Social Learning Theory of Ausubel’s inzichten rond ‘advance organizers’, relevant. In deze editie van de Learning Correspondent besteden we echter uitsluitend aandacht aan theorieën en modellen die een relatie hebben met digitalisering en leren.
We bespreken:
• Mayer’s multimediaprincipes
• Five stages model van Gilly Salmon
• Moore’s theorie van transactional distance
• Het Community Inquiry-model van Garrison en Anderson
• Connectivisme
• Plakfactor
• Elf basismodellen voor online en blended learning
Op de laatste pagina vind je bronnen over deze theorieën en modellen. We wensen jullie weer veel inspiratie en leesplezier toe.
Wilfred Rubens (auteur)
Sam van der Schans