Learning Analytics, the next step with ‘xAPI’

We merken dat de meeste vragen vanuit organisaties en onderwijsinstellingen gaan over ‘Wat is het een Learning Record Store (LRS)?’, ‘Wat is het grote verschil dan met ‘SCORM en xAPI?’ en ‘Wat kan Learning Analytics voor mij en mijn organisatie betekenen?’ Hieronder ga ik met onze ervaring in op deze vragen!

Wat is een Learning Record Store (LRS)?

LRSEen Learning Record Store is een digitale omgeving waar leerervaringen van lerenden en/of groepen opgeslagen kunnen worden. Deze leerervaringen liggen op een niveau van ‘ik heb dit boek gelezen’, ‘ik heb deze video bekeken’ en ‘ik heb deze (offline) bijeenkomst gevolgd’.

Dit is al meteen een groot verschil met een LMS of soort gelijk systeem die méér eindwaarde opslaat dan ‘ik heb een cursus op dat niveau afgerond’.

Waarom zou je een LRS nemen?

Leren ontstaat overal (70-20-10): niet alleen in een LMS, online en offline discussies, simulaties, klassikale trainingen, mobiele apps en games, het bekijken van Youtube, video’s, e-learning, intranet interacties en alle andere momenten waarbij je ervaringen op doet. xAPI (Experience API) maakt het mogelijk om heel eenvoudig details van dergelijke interacties en leerervaringen naar een centrale omgeving te communiceren. Een LRS maakt het vervolgens mogelijk om al deze leerervaringen te verzamelen, te organiseren/te sorteren, te analyseren en vervolgens visueel te maken in een dashboard.

Simpele rapportage is niet meer genoeg (Learning Analytics). Voltooiing van een Quiz, scores en tijdsindicaties zijn niet meer voldoende om te kunnen aangeven dat leren succesvol is geweest. xAPI statements kunnen werkelijk overal vandaan komen en, belangrijker nog, hebben een context (not content is king, but context is king): systemen, mensen en interacties kunnen met deze statements allemaal in detail gecommuniceerd worden naar een LRS.

Tevens geven statements enorm veel data over hoe en waar mensen leren en wat ze belangrijk vinden. Deze gedetailleerde gegevens kunnen vervolgens gebruikt worden om beter aan te kunnen op het leergedrag van de mensen (Learning Analytics) en helpt de leerervaringen te optimaliseren.

Waarom zou je xAPI gebruiken in plaats van SCORM?

In het verleden waren leeractiviteiten binnen een e-learning omgeving een speciaal object. Deze moesten vervolgens op een speciale manier verpakt (SCORM Package) worden. Deze manier had vele beperkingen, waarbij het LMS een beperkte rapportage mogelijkheid had.

In de tijd dat SCORM werd ontwikkeld, voor de Amerikaanse Ministerie van Defensie, was het zijn tijd absoluut vooruit. ADL ontwikkelde voor het eerst een universele taal om content met verschillende systemen te laten communiceren.

Echter, dit rigide systeem SCORM heeft zeker ook zijn restricties:

  • Cursussen moeten een verbinding hebben met een webbrowser, ondanks dat er ook buiten een webbrowser wordt geleerd;
  • Cursussen moeten statisch zijn, wat betekent dat veranderingen in de content handmatig aangepast moeten worden en weer geupload moeten worden in een LMS;
  • Rapportage-mogelijkheden zijn zeer gelimiteerd, bij de meeste cursussen kan er alleen de afronding en met welke cijfer gerapporteerd worden;
  • Data is niet herbruikbaar en zit veelal gevangen in één systeem;
  • Kosten zijn vaak hoog, juist vanwege de opmaat gemaakte connecties kunnen systemen.before after

Leeractiviteiten hoeven niet in een LMS plaats te vinden!

Een van de grote verschillen tussen xAPI en SCORM is de scheiding van content van het LMS. Dit houdt in dat het plaatsen van content buiten een LMS het mogelijk maakt om cursussen te ontwikkelen met een grotere variëteit aan leertechnologieën zoals webblogs, wiki’s, apps, wearables, etc en met verschillende devices zoals mobiel, tablet, etc.

LRS 2Dus niet alleen de serverresticties zullen vele malen minder zijn, de leeractiviteiten van de lerenden kunnen ook plaatsvinden op externe websites, op je eigen computer en/of mobiele apparaat en zelf in het echte werkveld. Logischerwijs, alles; van het lezen van een boek tot het deelnemen van en seminar is een activiteit waarbij je leert, waarbij xAPI een mechanisme aanbiedt om deze activiteiten uit de echte wereld op te slaan.

Een uitgebreid overzicht van al je leer-data

Dit alles betekent dat juist organisaties xAPI kunnen gebruiken om alle verschillende manieren van leren te volgen, zowel offline als online. Door het verzamelen van deze data bestaat er vervolgens de mogelijkheid om een profiel te maken van jouw mensen en jouw organisatie.

LRS3Met dit profiel heb je een gedetailleerd overzicht van wie, wat, waar, wanneer en hoe leert en heeft geleerd. Je kan dus ook heel goed aangeven welke kennis, vaardigheden en ervaringen iemand en je organisatie bezit.

Performance correlatie

xAPI wordt pas echt interessant wanneer je alle leerdata oppakt en vergelijkt met de performance-data (BI) van teams, afdelingen en de hele organisatie. In het verleden was het alleen mogelijk om de voortgang van e-learnings te volgen. De openheid van xAPI standaard maakt het mogelijk om, naast gevolgde opleidingen, alle (leer-)data op te slaan.

Als laatste is het nu ook mogelijk om te zien welke leerpaden (leerpatronen) tot een hogere performance leiden, en andersom, welke leerpaden niet de gewenste voordelen opleveren die je van te voren had gehoopt te behalen.

Performance support

Als we een correlatie kunnen maken tussen performance en leerpaden, dan is de volgende stap om mensen te ondersteunen binnen hun werkomgeving erg dichtbij. Dit kunnen we doen door automatisch suggesties te doen om bepaalde (gedeeltes van) leerpaden te laten doorlopen om zo de mensen te helpen bij hun ontwikkeling.

Dit jaar gaan wij een aantal organisaties ondersteunen in het opdoen van ervaringen met xAPI. Een enorm mooi proces. Dit zijn de voorlopers in deze geheel nieuwe trend. Ik ben benieuwd met welke vragen je speelt op dit gebied. Graag ga ik daarover met je in dialoog.

François T. Walgering

Owner | Learning Innovator | fwalgering@lrsfactory.nl | fwalgering@moocfactory.nl


LRS factory mooc factoryAfgelopen periode merken we dat de behoefte naar kennis rondom Learning Analytics, Learning Record Stores, xAPI is toegenomen. De afgelopen ‘Meeting More Minds’, georganiseerd door MOOCFactory op de Campus Universiteit Utrecht, met circa 30 Learning Professionals van grote en internationale organisaties over dit onderwerp is hier absoluut een voorbeeld van.

Verder hebben we afgelopen periode samen met Sibrenne Wagenaar en Joitske Hulsebosch een blog geschreven: Van intuïtie naar zeker weten – toepassen van Learning Analytics. Deze is ook erg goed ontvangen, waarbij we deze blog meteen hebben gebruikt om samen met Marlo Kengen van de Hogeschool Arnhem Nijmegen een artikel te schrijven voor het vakblad O&O over Learning Analytics.

Aankomend jaar willen we samen met de Vrije Universiteit Amsterdam een MOOC ontwikkelen en uitrollen op dit gebied, deze kunt u dan vinden op ons nieuwe MOOC-platform MOOCademy. Houd ons in de gaten voor deze en andere MOOCs!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024