Met het meetmodel in de hand heb je inmiddels data verzameld. De vraag is nu: geeft deze data het juiste inzicht?
Dit is artikel vijf in de reeks van zeven blogs over het opzetten van een learning dashboard. Lees alle andere blogs: Blog 1: Learning Analytics: van Beter naar A | Blog 2: Begin bij de top – organisatiedoelstellingen | Blog 3: klim mee langs het meetmodel | Blog 4: op jacht naar data | Blog 6: gril, mode of trend | Blog 7: verbeteren moet je breed zien
Een sprong in het diepe
Laten we maar meteen in het diepe springen. Een voorbeeld aan de hand van het meetmodel uit de zorg. We hebben in de leeromgeving kwaliteitsregels en toetsen opgenomen voor alle modules. Voor iedereen is te zien wie een module heeft afgesloten. Welke toetsresultaten ze hebben gehaald. Wie zonder kleerscheuren door de praktijkopdrachten en de beoordelingen is gekomen.
Alle vissen op het droge?
Kunnen we nu gaan bepalen hoe het marktaandeel wordt beïnvloed? De conclusie is: helaas niet. Wat blijkt namelijk uit het model? We moeten vaststellen of medewerkers ook daadwerkelijk het geleerde in de praktijk brengen. Dat zijn de onderdelen ‘controleren’ en ‘constateren’. En daarvoor is in de leeromgeving geen data beschikbaar.
We moeten in dit geval gaan beoordelen op de werkplek. En niet vergeten de resultaten van de beoordelingen bespreken met de medewerkers. Je ziet hier dus een onmisbare verbinding tussen leren en uitvoering op de werkplek. De conclusies van de werkplekbeoordeling vloeien terug naar de leeromgeving als medewerkers niet voldoen aan de criteria.
Blijkt alles wel in orde, dan moeten volgens het model de resultaten op de werkplek omgezet worden naar veiligheidscriteria. Dat kan bijvoorbeeld door incidenten in het veiligheidsmanagementsysteem te relateren aan handelingen op de werkplek.
Ben jij een octopus?
Een learning dashboard beperkt zich dus niet tot de leeromgeving. Uit het bovenstaande is zoveel wel duidelijk. Daarom zijn dit soort projecten ook afdelingsoverschrijdend. Wil je dus echt verschil maken als afdeling opleidingen, start het dashboard dan als een organisatiebreed project. Dus strek je tentakels uit naar alle afdelingen.
Wil je hierover in discussie? Kom naar Next Learning en sluit je aan bij de Learning Circle ‘Gepersonaliseerd Leren & Big Data’. Of stuur me een app’je op 06 11 889 475.
Paul Kemper | p.kemper@noordhoff.nl
Lees meer over de Learning Circles