Kennis delen: doe het nou!

Isabel de ClercqKennis delen is een succesfactor in de manier waarop we morgen zullen werken – en dat we vandaag eigenlijk al zouden moeten doen. Isabel De Clercq van Kluwer Opleidingen vindt het absurd dat werknemers hierin niet méér worden gestimuleerd.

De klassieke manier werkt niet meer

Ze merkt dat nog teveel organisaties hetzelfde omgaan met kennis: de knowhow zit vast binnen hun eigen grenzen. Er wordt amper iets gedeeld. Onder andere technologie en sociale media zorgen voor een continue mondiale stroom van informatie die zich niets aantrekt van deze grenzen. Samenwerken is van cruciaal belang geworden.

Vroeger voorspelden organisaties vrij accuraat wat precies nodig was om klanten te bedienen. Deze klassieke forecast is geen garantie meer om te overleven, omdat de wereld globaliseert en bedreigingen van overal komen.

Netwerken wel!

Een goede en renderende manier om daarop te reageren, is om mensen te stimuleren om te participeren in netwerken en communities:

  • Het verschaft toegang tot nieuwe kennis en nieuwe inzichten.
  • Zelfs daar waar de banden tussen mensen niet zo sterk zijn, ontstaan nieuwe inzichten.
  • Serendipiteit: het vinden van iets waar je eigenlijk niet naar op zoek was, maar wat je wel kan gebruiken.

Voor een goede netwerkcultuur is er echter vertrouwen nodig. Iedereen binnen de organisatie moet vertrouwen hebben in de andere. Tegelijk moet je je kwetsbaar kunnen opstellen en beseffen dat je het niet altijd beter weet, ook al ben je dé baas.

Netwerken en kennis delen geven niet alleen leiders een nieuw gezicht. De hele economie zal er anders uit gaan zien: de ‘open talent economy’. Het stimuleren van innovatie staat centraal.

‘Push and Pull’

Organisaties moeten de shift van push naar pull maken. Vroeger werden werknemers in hokjes met bepaalde taken geduwd. Paste iemand niet perfect in dat hokje, dan werd er gekneed tot de ‘fit’ zo goed mogelijk was.

Werkgevers moeten nu platformen worden die mensen aantrekken. Dat platform moet de mogelijkheden en middelen hebben om mensen te laten verbinden en samenwerken. Vanuit ieders eigen talenten en sterktes, over de grenzen van de organisatie heen.

Organisaties die hun boodschap door de keel van hun publiek drammen, zijn verleden tijd. Wat nu telt, is de juiste signalen geven over waar je mee bezig bent. Dit trekt zowel werknemers als klanten. Kennis is nog altijd macht, maar het delen van kennis maakt je nog machtiger!


 

Deze blog is gebaseerd op de lezing die Isabel De Clercq gaf tijdens het congres van HR Magazine. Bekijk hier haar bijbehorende Slideshare presentatie.

Lees meer over Next Learning 2015

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024