Veel opleidingsinstituten overwegen de inzet van een digitale leeromgeving. Regelmatig laten wij aan dit soort instituten zien wat de mogelijkheden zijn. De vraag is echter steeds: welk doel moet de leeromgeving dienen? De onderliggende vraag is eigenlijk: hoe bereiden we ons als opleider voor op de toekomst?
Denk na over de visie op leren
Veel particuliere opleidingsinstituten in ons land bieden contactbijeenkomsten aan voor kennis-overdracht en voor de training van vaardigheden en technieken. Het verdienmodel is hierop gebaseerd. Voor een antwoord op de vragen is het aan te raden dat behalve over de kosten en het verdienmodel nagedacht wordt over de visie op leren.
Wat doen we nu om leerresultaten te bereiken en welke rol willen wij dat online techniek en leren hierin gaat spelen? De invloed van technologie is niet meer weg te denken. Sommigen spreken zelfs van een ‘disruptive’ invloed. Ofwel: de invloed rijkt verder dan technische ondersteuning van ‘hoe het altijd al ging’. Techniek verandert leren en opleiden en er is geen weg terug.
Kijk naar goede voorbeelden
Dat er geen weg terug is, zal merkbaar worden bij de aspirant-deelnemer die een cursus moet of wil volgen. Mensen, en zeker jonge mensen, leren steeds meer van en via internet. Een band plakken, een sollicitatiegesprek voeren of een moeilijke wiskundesom maken? Youtube of een site als de Kahn Academy biedt uitkomst. Dus waarom zou je voor een goed voorbeeld of kennisoverdracht gaan reizen en veel tijd verspillen?
Deelnemers verwachten een moderne aanpak van het onderwijs, een digitale plek waar ze materiaal kunnen vinden, online contact en interactie met de docent of trainer en veel beeldmateriaal (e-colleges, instructiefilmpjes). Vooral verwachten ze te kunnen leren op het moment dat ze het nodig hebben en op de plaats die zij kiezen.
Integratie van online leren in je opleidingsaanbod: 7 stappen
Voor de inzet van een leeromgeving in combinatie met contactbijeenkomsten (blended leren) kun je naar ons idee zeven stappen zetten. Met elke stap die je zet, ga je verder op het pad dat leidt naar integratie van online leren in je opleidingsaanbod:
- Centrale plek voor leermateriaal
- Communicatiemiddel tussen trainer / opleidingsinstituut en cursisten
(berichten, praktische informatie, forum voor vragen, evaluatieformulieren) - Voorportaal en nazit
(deelnemers krijgen een opdracht voor de cursus begint en kunnen als alumni contact houden of krijgen toegang tot materiaal als de cursus is afgerond) - Leermateriaal en individuele verwerking hiervan beschikbaar stellen
(video instructies, online colleges, animaties, online toetsen, online leren vervangt kennisoverdracht in contactbijeenkomsten) - Oefenen van vaardigheden in digitale leeromgeving
(casussen, scenario’s, tussentijds inleveren van opdrachten met feedback van trainer online of in contactbijeenkomst) - Online onderlinge interactie
(fora gebruikt als leermiddel, groepsopdrachten en individuele opdrachten met online peerfeedback en/of feedback van de docent) - Intervisie en coaching via online platform
Hoeveel stappen wil je zetten? Hoe meer stappen je zet, hoe meer opleidingen veranderen. Van helemaal contactonderwijs naar blended leren. Behalve van kosten, verdiensten en de visie op leren, hangt de keus ook af van de rol die het instituut haar trainers (opleiders) wil laten spelen. Stap 5, 6 en 7 vragen de grootste omschakeling van trainers omdat zij veel meer online begeleiding gaan geven. Dat is een kunst die ze moeten leren maar die, met het oog op de toekomst, wel een onmisbare vaardigheid gaat worden.
Ons advies: zorg er bij de keus voor een leeromgeving voor dat je in de toekomst alle stappen kunt zetten en doe nu de stappen die je wil, kan en durft te zetten!
Geschreven door: Marja Bakker | ontwerper en ontwikkelaar van effectief blended learning | 2blearning.com
Meer weten? Learning table Blended leren op de werkplek
Tijdens Next Learning 2015 zal Marja Bakker een learning table verzorgen over blended leren op de werkplek. Hierin bespreekt ze een vernieuwend concept van blended leren dat ontworpen is voor Jeugdzorg Nederland. In dit concept is de hoogste stap hierboven in blended leren gezet waar ook nog de integratie van de werkpraktijk aan toegevoegd is!
Zorg-Arena Next Learning | sessieronde 1 | 10.05 uur | Learning table: Blended leren in de jeugdzorg
Bekijk deze sessie in het complete programma van de Zorg-Arena