Interview met Hans Korteling over Serious Gaming
In aanloop naar het e-Learning Event halen we middels dit blog graag een aantal interessante zaken rondom e-learning naar voren. Zo ook de sessie van over 'Educatieve serious gaming voor onderwijs en zorg'.
Wat kun jij daar van leren? En waarom wordt dit zo belangrijk in de toekomst?
Als je één ding zou mogen veranderen aan het leren, wat is dat dan?
Dat leren voor ieder individu boeiender wordt gemaakt; i.e., dat het potentiele leervermogen van ieder (uniek) individu veel meer wordt gestimuleerd.
Wat bespreek je in je sessie en wat kunnen deelnemers in je sessie leren?
Waarom en hoe je met educational (serious) gaming de leermotivatie en de authenticiteit van het leren kunt bevorderen.
Wordt het belangrijk in de toekomst?
Dit gaat nog vele jaren steeds belangrijker worden en zal uiteindelijk een groot deel van het conventionele leren (uit schoolboeken), met name voor praktijkgerichte doelen en doelgroepen vervangen.
Meer weten?
Op 16 april gaat Dennis Coetsier, Programmaleider Serious Gaming, in op dit thema. Hij neemt deze lezing over van Hans Korteling.
De presentatie behandelt achtereenvolgens:
- Wat is serious gaming?
- Historie, context en wetenschappelijke onderbouwing
- Kenmerken van goede serious games?
- Voorbeelden van serious games (voor onderwijs en zorg)
- Sterke punten (mogelijke voordelen) van serious games
- Valkuilen (waarop kan het mis gaan?)
- De vier fasen van ontwerp
- Transfer of training, validatie en evaluatie
- Kansen en Mogelijkheden voor onderwijs en zorg