Interview met TEDx-spreker Claire Boonstra
In dit interview gaat Claire Boonstra in op het leren van de toekomst. Ze geeft antwoord op vragen als:
- Als je het leren nu compleet opnieuw zou mogen inrichten, hoe zou het er dan uitzien?
- Met wie zou je het nieuwe leren inrichten?
- Waarom doen we dit niet oftwel, wat waar zijn we het meeste bang voor?
Meer weten?
Op 16 april gaat Claire Boonstra tijdens haar lezing verder in op bovenstaand thema. Hoe bereiden we de nieuwe generatie voor op het leren in een snel veranderende en uitdagende wereld?
Bekijk het programma
Hallo Claire,
Mooi om je introductiefilmpje te bekijken en te beluisteren. Ik ben het wel met je eens dat de wereld wat dit betreft erg aan het veranderen is. Ik wil een onderzoeksopdracht uitvoeren over het toepassen van e-learning in het theorieonderwijs aan toekomstige verkeersvliegers aan de KLM luchtvaartschool in Eelde. Ik doe dat in opdracht van de school en voor mijn Masteropleiding Educational Leadership. Ik heb een reis geboekt naar Vancouver die samenvalt met het e-learning congres. Dat ik daardoor je speech en alle andere info moet missen vind ik heel jammer. Ik hoop dat ik met je mag mailen en dat we wellicht ook wat ideeen kunnen uitwisselen als ik daar aan toe ben. Is dat een mogelijkheid?
Met vriendelijke groet,
Leen van der Spek
Chief Ground Instructor
Beste Claire, veel zaken veranderen ook niet, b.v.:
1) Leren is niet het als een bandrecorder opslaan van nieuwe triviant feitjes en modieuze kreten.
Leren is het integreren van nieuwe informatie in een netwerk van al bestaande kennis.
M.a.w. het zou heel handig zijn als je de juiste kennisbasis in je hoofd hebt voordat je iets nieuws probeert te leren. Als je die basis hebt dan kun je snel nieuwe dingen integreren. Dus zie leren leren svp niet als een content-vrij proces. Om nieuwe dingen te leren moet je vooral de juiste basiskennis in huis hebben. De relevante vraag is dus niet hoe oefenen we het proces van leren-leren; de relevante vraag is veel meer wat is tijdloze basiskennis en wat zijn modieuze vluchtige feitjes met een halfwaardetijd van een jaar.
2) Leren is ook het actief betekenis geven aan die nieuwe informatie. Dit gaat alleen goed als de lerende er zelf moeite voor wil doen. De leerling moet m.a.w. gemotiveerd zijn. Verschillende leerlingen zijn verschillend gemotiveerd. Vervelende consequentie is dat er niet één methode is die voor iedereen werkt (een goede docent is dus net als een Jazz musicus constant aan het improviseren).
–
Ik deel je inschatting dat met de ICT hulpmiddelen van zeg 1995 een drastisch Educational Redesign mogelijk is. Ik ben dan ook heel benieuwd wat je initiatief oplevert.
–
Maar om eerlijk te zijn verwacht ik het ergste (Een Haarlemmerolie geneesmiddel/methode voor de nieuwe tijd leerling met veel geneuzel over generatie XYZ die heel anders is en nieuw leert; nadruk op sociale media en de laatste ICT apparaatjes; coöperatief en projectmatig just in time werken aan competenties in authentieke leeromgevingen; en leren leren natuurlijk).
Kortom dezelfde “vernieuwingen” die de afgelopen 25 jaar al tig keer over het onderwijs uitgestrooid zijn.