Hoe maak je een fantastische e-learning?

Het lijkt soms lastig om een E-learning te maken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn! Henny Hoekstra, de marketeer van Pluvo, leert je in een reeks van 3 artikelen hoe je een succesvolle e-learning kunt neerzetten.

Introductie

In de vorige blog schreef ik welke stappen je moet nemen voordat je begint met het maken van een E-learning. Neem deze stappen door, want deze bepalen vaak het succes van je e-learning (iets met een goed begin is het halve werk). Na de voorbereiding is het tijd om aan de slag gaan met het daadwerkelijke maken van je e-learning. Om je hierbij te helpen heb ik onderstaande tips voor je uitgewerkt.

Eenvoudig naar uitdagend

Voor deze eerste tip is het meteen handig dat je jouw doelgroep en leerdoelen al gedefinieerd hebt. Je hebt namelijk al een idee van wat mensen willen leren en wat ze aan het einde van je cursus moeten kunnen. Hierdoor wordt het bepalen van het niveau van je training makkelijker. In je e-learning begin je altijd met het makkelijkste deel. Zorg ervoor dat iedereen die binnen jouw doelgroep valt meteen kan aanhaken bij de training. Leg ook termen die niet voor alle cursisten even duidelijk zijn uit.

De volgende hoofdstukken kun je steeds moeilijker maken. Zo zorg je ervoor dat cursisten niet meteen afhaken en door de opbouwende uitdaging geboeid blijven. Je kunt trouwens ook kijken naar microlearning. Zo knip je jouw e-learning op in kleine, behapbare brokken waardoor je cursisten sneller leren.

Schrijven & schrappen

Vaak zijn e-learning schrijvers perfectionistisch. Alle zinnen moeten in het begin goed zijn, maar dit houdt het schrijfproces tegen. Waardoor het vaak veel langer duurt dan nodig is om de inhoud van een e-learning te schrijven. En waardoor je  wellicht het schrijven uitstelt.

Gebruik je outline en begin gewoon met het opschrijven van alles wat in je opkomt over het bepaalde onderwerp. Je kunt altijd nog zinnen schrappen of herschrijven. Je zult zien dat een hoofdstuk of lesmodule zo stukken sneller geschreven is.

Taalgebruik

Je hoeft geen keigoede schrijver te zijn om een sterke e-learning te maken. Toch is het handig om tijdens het schrijven op je taalgebruik te letten. Taalgebruik heeft namelijk invloed op de leesbaarheid van je e-learning. En dus indirect op de beoordeling van je cursus. Hou daarom rekening met onderstaande zaken:

  • Korte zinnen: lezen makkelijker dan lange zinnen. Varieer met beide lengtes af voor een fijne afwisseling.
  • Alinea’s: deel je tekst op in alinea’s met duidelijke kopjes. Dit maakt een tekst beter leesbaar.
  • Jargon: woorden die jij dagelijks gebruikt, zijn wellicht onbekend bij je cursisten. Leg deze daarom de eerste keer uit of vermijd jargon wanneer dit niet nodig is.

Content afwisselen

Het mooie aan e-learning is dat je content kan afwisselen. Daardoor hou je de lezer geboeid. Alleen maar tekst in een lange e-learning is namelijk vaak saai. E-learning biedt gelukkig genoeg mogelijkheden voor variatie. Zo kun je jouw tekst afwisselen met afbeeldingen en video’s, maar je kunt ook quizzes of gifjes toevoegen. Zolang het leerdoel van je e-learning maar ondersteunt wordt door de content. Meer over de impact van beeld en hoe je goede afbeeldingen kiest vind je hier

Leerpaden

Als het mogelijk is in de software die je hebt gekozen, kun je persoonlijke leerpaden inzetten. Met persoonlijke leerpaden wordt je training automatisch afgestemd op de behoeften van je cursisten. Waardoor een cursist efficiënter leert. Zo kun je iemand automatisch extra stof aanbieden wanneer iemand moeite met je training heeft. Of verdiepende stof geven wanneer iemand je training te makkelijk vindt.

Herhaling

De kracht van een boodschap zit in de herhaling. Dit wordt al sinds de Romeinse tijd geroepen en hier zit een kern van waarheid in. Vooral bij het maken van een e-learning is het belangrijk om dit idee mee te nemen. Na 20 minuten is iemand namelijk vaak 40% van je training vergeten. En na een maand is dit 90%. Zorg daarom voor voldoende herhalingen in je e-learning. Plaats bijvoorbeeld een samenvatting aan het einde van ieder hoofdstuk. En test de opgedane kennis met quizzes of toetsen. Zo onthouden cursisten veel meer van je training.

Extra tip: schrijf je samenvatting in bulletpoints. Zo kunnen cursisten gemakkelijk de belangrijkste onderwerpen herhalen.

Video’s

Video’s met uitleg maken je e-learning een stuk persoonlijker.  Dit kost wat tijd (en geld), maar maakt je e-learning ook een stuk persoonlijker.  Hoe professioneler je dit wilt aanpakken, hoe meer het je kost. Maar je kunt het ook simpel houden. Lees hier hoe je mooie video’s maakt met je telefoon

Testen

Wanneer jouw e-learning klaar is, loop je deze eerst zelf een paar keer door. Als alles voor jouw gevoel klopt, laat een collega of vriend(in) deze dan doorlopen. Zo kun je testen of  jou e-learning logisch in elkaar zit. En de laatste schoonheidsfoutjes er uit halen. Om te kijken of de inhoud van je training ook resoneert met je toekomstige cursisten, kun je iemand die in jouw doelgroep valt jouw training laten doorlopen. Zo weet je zeker dat een cursist straks de stof ook gaat snappen.

Afronding

Wanneer je E-learning klaar is, is het tijd om deze te lanceren. Maar wat nu? In de volgende blog vertellen we je hoe je voortgang moet bijhouden & hoe je werknemers kunt bijsturen. Stay tuned!

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024