Hairpass: cross-over tussen LinkedIn en Facebook voor kappers

Hairpass: cross-over tussen LinkedIn en Facebook voor kappers


“Ik vind het leuk om mijn werk te tonen en creaties van anderen te bekijken. Hier haal ik inspiratie uit.”

Deze reactie van een gebruiker geeft precies aan wat Hairpass is: hét online visitekaartje voor kappers. Het gaat hierbij om laten zien wat je gedaan hebt, wat je kunt en het delen hiervan met anderen.

De opdracht

BranchePlatform Kappers gaf Bespeak als opdracht mee: ‘ontwikkel iets waardoor kappers de mogelijkheid hebben hun opleidingen, trainingen en ervaringen overzichtelijk in kaart te brengen.’ Kortom: maak een leven-lang-leren zichtbaar en stimuleer het. De vraag was om hiervoor iets te maken op papier. Dat hebben we afgeraden. Een kapper solliciteert namelijk niet met een CV onder de arm. In de praktijk gaat een kapster naar een salon en vraagt: “Is er nog werk?” Vervolgens draait ze een middagje mee. Daarna bepaalt de ondernemer of ze geschikt is. Kappers houden bovendien niet van lezen en schrijven. Als je iets geheim wilt houden voor een kapper, kun je dat het beste op papier zetten. Wel zijn ze visueel ingesteld, ze maken veel foto’s en brengen veel tijd door op digitale sociale netwerken. Een papieren product zou dus niet functioneel zijn en niet gebruikt worden door de doelgroep. Voor onze opdrachtgever was dit gelukkig herkenbaar.

Hairpass

Uiteindelijk maakten we daarom Hairpass, een digitale omgeving waarin medewerkers hun opleidings-, trainingshistorie en opgedane ervaring kunnen plaatsen, delen en laten afdrukken in een boek. Daarnaast kunnen ze een vriendennetwerk opbouwen en onderhouden. Ze leren niet alleen door zichzelf op de ‘kaart’ te zetten, maar ze leren ook door creaties aan elkaar te tonen, ervaringen te delen en inspiratie op te doen. Zelf omschrijven we Hairpass vaak als een cross-over tussen LinkedIn en Facebook en dan specifiek gemaakt voor de kappersbranche.

Life, hair, friends, awards en winners

Dit zijn de basiscomponenten van Hairpass. In Life maakt de medewerker zelf zijn eigen digitale portfolio. Met behulp van de aanmeldgegevens wordt een interview gemaakt. Alle opleidingen en trainingen worden omgezet in een overzichtelijk CV. Het belangrijkste van Life is het toevoegen van eigen werk. Dit kan met verschillende pagina-indelingen en er kan ook tekst worden toegevoegd. Dit digitale portfolio met het interview, CV en eigen werk kan met één druk op de knop worden besteld. Het wordt dan professioneel gedrukt. In Hair kan de medewerker anderen inspireren en zelf geïnspireerd worden. In dit gedeelte kunnen foto’s en video’s toegevoegd worden en kan de medewerker creaties van anderen bekijken en waarderen. Je kunt hierbij ook gericht zoeken op vaktechnieken. Friends is de plek om je professionele netwerk bij te houden. In dit onderdeel kun je je netwerk bekijken en uitbreiden. In Awards kunnen medewerkers hun eigen werk opgeven voor een award. Denk aan een award voor het mooiste bruidskapsels. Andere kappers waarderen het werk. Het werk met de hoogste waardering wint de award. Deze worden bekend gemaakt in het onderdeel Winners.

Ook voor ondernemers

Een ondernemer kan naast een medewerkersaccount ook een salonaccount aanmaken. De meeste onderdelen daarvan functioneren hetzelfde als bij de medewerker. Alleen Life is anders. Dit is vervangen door Salon. Hierin kan de salon zichzelf presenteren met algemene informatie over de salon en de creaties van de medewerkers. De URL is mee te geven aan klanten waardoor het gelijk hét (gratis) visitekaartje is voor de salon.

Hairpass in beeld

Zien hoe Hairpass eruit ziet?

Mobile app

Medewerkers maken hun foto’s vooral met hun telefoon. Daarom hebben we ook een mobiele app gemaakt. Deze werkt vergelijkbaar met de online variant. Een nieuw onderdeel is de game. Hierin moeten medewerkers trends in de kappersbranche goed voorspellen.

De doelgroep centraal

Bij alles wat Bespeak maakt, is de doelgroep hét uitgangspunt. Uiteindelijk willen we namelijk iets maken dat gebruikt wordt. Tijdens de ontwikkeling is de doelgroep dan ook nauw betrokken geweest. Zowel als test- en klankbordgroep als in het hoofd van Bespeak. We vinden namelijk dat je pas echt iets goeds kunt maken als je in de huid van de doelgroep kruipt. Zo kwamen we op een aspect als ‘dummyproof inloggen’: bij het invoeren van het CV is het voor kappers lastig om in te vullen welke opleidingen gedaan zijn. Kappers weten vaak nog wel in welke plaats ze de opleiding gedaan hebben, maar niet meer hoe de school heet. Van daaruit gaan we dus naar de opleidingen. De visuele oriëntatie van kappers lieten we terugkomen in de beelden. Deze zijn niet alleen mooi en aansprekend, maar worden ook gebruikt als navigatie. Door de transities zie je heel duidelijk dat je van het ene onderdeel naar het andere gaat. We weten dat kappers geen topsalaris hebben. Als het drukken van het boek teveel kost gaan ze dat nooit doen. Hoe mooi het boek ook is. We hebben het drukwerk daarom tegen een zeer scherpe prijs ingekocht. Voor € 15,-krijg je een full color boek van 50 pagina’s gedrukt en thuisbezorgd. Een ander voorbeeld is de manier waarop het onderdeel friends werkt. We kiezen bewust niet voor een kaart met google maps. Het Netwerk van de kapper is namelijk groot, maar wel heel centraal binnen hun eigen stad of regio. Wanneer je dit laat zien op een kaart van heel Nederland, dan geeft dit veel hits op een kleine stip op de kaart. Het is dan niet meer overzichtelijk.

Implementatie

Bij de ontwikkeling zijn gebruikers dus nauw betrokken en hebben we ze in het hoofd gehad. Er is daardoor een product ontstaan dat voldoet aan de eisen en wensen van de gebruikers. Weten deze gebruikers Hairpass ook te vinden? Helaas is dat lastige kwestie. Met een product als dit, dat grotendeels draait om het laten zien en waarderen van creaties heb je gebruikers nodig. Sterker nog: succes staat of valt met het aantal gebruikers. Tegelijkertijd was het budget voor implementatie van onze opdrachtgever zeer beperkt. We stonden dus voor de uitdaging om met weinig middelen zoveel mogelijk gebruikers te krijgen. Dat hebben we op twee manieren gedaan. We hebben een mailing gestuurd, die we hebben gepersonaliseerd door er een papieren geeltje op te plakken met de tekst ‘Gaat dit niet over jullie?’. Zo leek het net of de tekst van een klant afkomstig was. Wanneer de ondernemer verder ging lezen, bleek het over Hairpass te gaan. Voor medewerkers hebben we een actie opgezet waarin zij zich konden opgeven om met een team een bekende Nederlander te restylen. Nikki Plessen heeft een tekst ingesproken. Vervolgens hebben we medewerkers in salons gebeld met deze tekst. Om mee te doen moesten ze een Hairpass account aanmaken en een idee voor de creatie inzenden. De winnaar mocht Nikki Plessen prime time restylen op de main stage van Hair Style, een grote vakbeurs. Op de Hair Style zelf hebben wij Hairpass ook gepromoot. Hiernaast plaatsen we artikelen in vakbladen en berichten op Facebook en Twitter.

Deze inspanningen hebben tot nu toe echter een relatief klein aantal gebruikers opgeleverd. Dit terwijl het product volgens ons goed aansluit bij de vraag die uit de branche gesteld is en de behoefte die kappers hebben om hun creaties met elkaar te delen. We hebben dus iets gemaakt dat aansluit en veel potentie heeft, maar onvoldoende gebruikt wordt, omdat mensen het niet weten. We kunnen niet anders zeggen dan dat we dat heel jammer vinden. Is dit een herkenbare situatie? We horen graag hoe u dat heeft aangepakt.

Meer informatie

Marije Mentink
m.mentink@bespeak.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024