Gaat Microsoft de LXP-markt opschudden?

Josh Bersin beschrijft in Microsoft Threatens To Change the LXP Market: EdCast and Others Respond enkele interessante ontwikkelingen binnen de markt van learning experience platforms. Ik plaats hier ook opmerkingen bij.

  • Het Office 365 team van Microsoft richt zich in toenemende mate op de markt van corporate learning. Dankzij de overname van LinkedIn door Microsoft, enkele jaren geleden, is het ook makkelijker om LinkedIn Learning te integreren met Office 365. Het Office 365 team ontwikkelt o.a. Microsoft Cortex, een applicatie die het mogelijk maakt documenten en online interacties binnen een organisatie te indexeren en toegankelijk te maken (dankzij AI).
  • LinkedIn gaat verder ook door met de ontwikkeling van een LXP, en werkt daarbij nauw samen met het Microsoft Office team.
  • Microsoft werkt ook aan koppelingen met andere LXP’s, zoals EdCast.
  • Relevante nieuwe functionaliteiten van LXP’s zijn het automatisch indexeren van video, het vertalen van video’s of het indexeren en automatisch vinden van videocontent. Hierdoor worden LXP’s ook toegankelijk voor mondiaal opererende organisaties en heb je geen lokale installaties meer nodig.
  • Volgens Bersin komt de tweede generatie “skills cloud” en kennis integratiemogelijkheden van LXP’s eraan, waardoor de waarde van de LXP-producten mogelijk toeneemt. Dat betekent bijvoorbeeld dat een LXP een ontologie van bekwaamheden creëert, dat je verwante bekwaamheden vindt en content verbindt met deze bekwaamheden (via tagging en aanbevelingen).
  • Je kunt via bekwaamheden content vinden en vooral ‘pushen’ naar werknemers. LXP’s ontwikkelen zich tot intelligente content platforms die leren en content verbinden met het werk. Bersin heeft het dan over ‘leren in de flow van het werk’. LXP’s doen dan aanbevelingen over wat werknemers nodig hebben, omdat zij geen tijd hebben om bronnen te zoeken.

Mijn opmerkingen

  • Microsoft heeft natuurlijk een lange historie van beloftes op dit terrein. Volgens mij was het 1996 toen ik voor het eerst hoorde dat Microsoft een elektronische leeromgeving aan het ontwikkelen was. Met Office 365 is men wel al langer binnen het onderwijs aan de slag.
  • Office 365 is sterk in ontwikkeling. Er komen steeds meer functionaliteiten bij. Als ik samenwerkingspartner zou zijn, die meewerkt aan integraties, dan zou ik daar toch wel met argusogen naar kijken.
  • Is Microsoft in staat zowel de onderwijsmarkt als de ‘corporate learning’-markt gelijkwaardig te bedienen als het gaat om het faciliteren van het leren? Kunnen zij zich niet beter meer focussen?
  • Worden we niet nog meer afhankelijk van één groot tech-bedrijf als we voor leren en ontwikkelen ook al Microsoft tools gaan gebruiken?
  • Het verbinden van content met bekwaamheden is een nobel streven, maar complexer dan je denkt.
  • LXP’s krijgen niet alleen functionaliteiten van een leermanagementsysteem, maar lijken zich ook op het gebied van performance support te begeven.
  • Het is de vraag of LXP’s in staat zullen zijn daadwerkelijk leren en content te verbinden met het werk. Zullen de aanbevelingen daadwerkelijk gericht zijn op vaak specifieke leervragen binnen de context van het werk van de medewerker? Bersin maakt de vergelijking met Netflix. Maar laat Netflix nu juist vaak de plank misslaan als het gaat om aanbevelingen.
  • Bersin legt in zijn bijdrage sterk de nadruk op leren via het bestuderen van content. Via applicaties als Microsoft Teams kun je echter juist leren van elkaar. Door met elkaar te interacteren.

NOTE:

Wilfred Rubens is onafhankelijk programma-adviseur van Next Learning. Hij volgt de ontwikkelingen in leren op de voet, ook de internationale websites en experts. Hij stelt kritische vragen bij alles wat hij leest en deelt dat met ons. Want niet alles wat je leest is waar en niet alle nieuwe zaken zijn nieuw en/of dé oplossing. Lees hier meer blogs van Wilfred.

Tijdens het Next Learning Event 2020 zijn er diverse sessie over data in het subthema:

Smart Learning:

Technologie is er gewoon, onderdeel van leven, leren en werken. De grens tussen offline en online vervaagt. Als digitaal even wegvalt (stroomstoring?), dan missen we het zelfs. Hoe benut je technologie om het leren en werken smarter te maken? Lees meer!

 

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024