Imec heeft haar training voor nieuwe leidinggevenden aangepakt volgens de flipped classroom principes: het klassieke trainingschema wordt omgedraaid. Deelnemers krijgen de inhoud van de training al vóór de training te verwerken, zodat ze tijdens de training meteen beginnen met oefenen.
De voorwaarde is dat trainer en deelnemers er helemaal in meegaan. Nele Van Hooste en Lisbeth Decneut van Imec geven hieronder drie tips hoe je de slagingskans van deze voorwaarde vergroot.
Huiswerk: neem de tijd en oefen
Het huiswerk (zoals e-learnings doorlopen, artikels lezen en opdrachten uitwerken) krijgen de deelnemers ongeveer drie dagen vóór de trainingsdag. Het is belangrijk om daar voldoende tijd voor te nemen. Vooral de huiswerkoefeningen zorgen ervoor dat deelnemers meegaan in het concept van de training.
Aanpak van de trainer: aanpassen
Hiermee staat of valt de kracht van de flipped classroom. Doordat je tijd wint door het huiswerk, kan deze tijd tijdens de training aan oefeningen en feedback besteed worden.
Dit lukt alleen als de trainer zijn aanpak aan dit concept aanpast. Zo werd de training bij Imec niet gestart met een brok theorie maar met een ‘buzz quiz’. Op die manier werd de inhoud op een stimulerende manier herhaald, en begon de training meteen op een hoger niveau.
Overtuiging van deelnemers: rol voor HR
Ook de deelnemers moeten overtuigd zijn dat het nuttig is om energie te steken in het huiswerk. Wanneer je goed voorbereid bent, sta je immers heel anders in zo’n training.
Op dat vlak is een rol weggelegd voor de HR-verantwoordelijke die de training mee opzet. Spreek de deelnemers op voorhand moedig hen aan om voldoende energie in deze training te steken. Je haalt pas een meerwaarde uit het flipped classroom concept als iedereen weet waarom de training zo in mekaar zit en bereid is erin mee te gaan.
Deze blog is gebaseerd op het artikel dat eerder is geschreven over deze Imec-case.
Lees meer over Next Learning 2015