Leren en ontwikkelen is voor veel organisaties een groot vraagteken. ‘Hoe richt je een leerinterventie in’, ‘hoe motiveer ik collega’s om de leerinterventie te gebruiken’ en ‘hoe meet ik de effectiviteit’ zijn vragen waar L&D-afdelingen regelmatig tegenaan lopen. Marieke Koopman, de Belastingdienst, bezocht Learning 2022 in Orlando. Ze deelt drie trends binnen leren en ontwikkelen die tijdens dit congres ter sprake zijn gekomen.
1. De veranderende wereld van leren en ontwikkelen
We zitten in een uitdagende fase: achter ons ligt de chaotische fase die is ontstaan door Corona en voor ons ligt een nieuwe, nog onbekende fase. We kunnen niet meer terug naar de tijd voor Corona, maar we weten ook niet hoe de toekomst eruitziet. Dit is de perfecte illustratie van de veranderende wereld. Het gaat zo snel dat kennis van tegenwoordig al binnen vijf jaar verouderd is. Daarnaast zorgt schaarste van gekwalificeerd personeel dat eigen personeel ontwikkelen nog nooit zo hoog op de agenda stond. Welke invloed heeft dit op leren en ontwikkelen?
2. Anticipeer op wat er speelt in de organisatie
Welke positie heeft L&D in jouw organisatie op dit moment? Veel mensen zien leren en ontwikkelen als een uitvoerende afdeling. We zitten doorgaans niet aan de tafel waar beslissingen worden genomen. De tijd is rijp om voor te lopen op de organisatie; weet wat er speelt en anticipeer daarop! Jij wordt dan dé onmisbare partner van de beslissers, omdat jij hen voorziet van relevante data. Deze positie brengt wel verantwoordelijkheden met zich mee:
- Lever relevante data over leren en ontwikkelen aan. Stem dit af met de organisatie, waar hebben zij behoefte aan?
- Spreek de taal van de organisatie; gebruik niet te veel L&D-vakjargon.
- Weet waar de managers wakker van liggen.
3. Goede leerresultaten zonder werk te onderbreken
Leren moet slimmer, sneller en beter; dicht op het werk. Het is onwenselijk om werk te onderbreken om te leren. Onderzoek van Katie Coates, McKinsey, toont aan dat de impact van performance support erg groot is. Werkonderbrekingen zijn hierdoor laag en het leerresultaat nog steeds goed. Daarnaast geeft Richard Culatta, International Society for Technology in Education, aan dat steeds meer mensen regie willen over hun individuele leerpad. Mensen willen dingen leren die direct toepasbaar zijn in het werk. Naast performance support, sluit opleidingen modulair aanbieden en persoonlijk/adaptief leren (zoals Netflix werkt) hier goed bij aan. Hetzelfde geldt voor playlists maken, zoals Spotify werkt. Het is belangrijk om scraplearning, dingen die je leert maar niet direct kunt toepassen, zo veel mogelijk tegen te gaan.
Ga op zoek naar leren dat ertoe doet
Wil jij meer weten over de trends binnen leren en ontwikkelen? Bezoek dan Next Learning op 18 april 2023 in Den Bosch! Het programma is dit jaar volledig vernieuwd, vol met nieuwe werkvormen en gericht op leren door te doen en samen leren. Samen met andere bezoekers ga je op zoek naar leren dat ertoe doet op de immersive playground, tijdens inspirerende keynotes en leerzame sessies!