We leven in een snel veranderende wereld. Apps en on-demand toepassingen die nu onmisbaar zijn, bestonden enkele jaren geleden niet eens. Nieuwe werelden gaan voor ons open, maar dit betekent wel dat we steeds meer te doen hebben in minder tijd.
Het is dus belangrijk dat wát we doen, ook effectief is. Steeds meer L&D-leermethode’s sluiten aan bij deze veranderende wereld. Een vernieuwende en populaire leermethode is microlearning.
Kleine bites, grote impact
Microlearning is een slimme techniek waarbij content meerdere keren per week of zelfs dagelijks tijdens korte leermomenten (drie tot vijf minuten) wordt aangeboden. Door de informatie op te delen in kleine bites, wordt de content gemakkelijker te begrijpen en op te nemen.
Maar microlearning is meer dan het opknippen van bestaande content in kleinere bites. Over dit onderwerp schreven VDS Training Consultants en Axonify de whitepaper ‘Microlearning: kleine bites, grote impact. De acht succesfactoren van een microlearning aanpak’.
Deze whitepaper is een eerste kennismaking met het begrip Microlearning en belicht acht succesfactoren van een microlearning aanpak. Graag geef ik je in deze blog alvast een voorproefje van drie van de acht succesfactoren.
1. Bewezen brainscience principes
We weten meer over ons brein dan ooit. Zo hebben onderzoekers ontdekt wat de perfecte tijdspanne en frequentie van herhalingen is om (nieuwe) informatie daadwerkelijk in ons lange termijn geheugen op te kunnen nemen.
Uit onderzoek blijkt ook dat mensen hun gedrag aanpassen, wanneer ze zowel over de juiste kennis beschikken én zelfvertrouwen hebben om deze kennis op de juiste manier toe te passen, ook wel confidence based learning genoemd. Door deze, en vele andere brainscience principes, bouw je een wetenschappelijk gefundeerde microlearning aanpak.
2. Ondersteuning van diverse contentvormen voor verschillende leerbehoeften
De één leert sneller door te lezen, de ander door een video te bekijken of een afbeelding te analyseren. Maak hier gebruik van in je microlearning aanpak, door verschillende soorten microlearning-content, zoals video, Tin Can, SCORM, teksten of afbeeldingen beschikbaar te stellen. Hierdoor maak je nog eens slim gebruik van bestaande content ook!
3. Social learning
Moderne medewerkers waarderen en verwachten zelfs een sociale leeromgeving, dus maak hier gebruik van in je microlearning aanpak. Gebruik sociale elementen zoals door gebruikers gemaakte en beheerde content, een nieuwsfeed en de mogelijkheid om op content van collega’s te reageren en de content te waarderen.
Download de whitepaper over microlearning
Benieuwd naar een uitgebreide toelichting op bovenstaande succesfactoren en wat de overige vijf succesfactoren van een microlearning aanpak zijn? Download de whitepaper ‘Microlearning: kleine bites, grote impact. De acht succesfactoren van een microlearning aanpak’ via de website van VDS: