Door: Fleur Stiels (Dutch Rose Media)
Verschillende vormen van storytelling zijn al jaren overal te vinden: in reclames op radio en TV, bij toeristische attracties en zelfs op voedselverpakkingen (wel eens de theelabels van Pickwick gezien?). Een logische volgende stap zou educatie zijn, maar de vraag is hierbij natuurlijk: hoe dan?
Beleef het!
Steeds vaker maakt onderwijs gebruik van nieuwe tools en technologieën om scholieren, studenten en zelfs trainees beter te laten leren. Hierbij is te zien dat storytelling ook een steeds grotere rol gaat spelen. Mensen niet slechts droge stof uit een boek laten lezen, maar echt iets laten beleven. Niet alleen lezen over hoe Napoleon zijn veldslagen plande, maar zelf het gesprek tussen hem en zijn officiers meemaken. En niet alleen les krijgen over een multiculturele samenleving bij maatschappijleer, maar verhalen horen van échte mensen over hun eigen land.
En hoe tof zou het zijn om dit alles ook te kunnen zien? Technieken als Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) maken dit waar.
Storytelling met Virtual & Augmented Reality
VR is bij een grote doelgroep al bekend: door een speciale bril op te zetten wordt je getransporteerd naar een virtuele wereld waarin je compleet ondergedompeld wordt. Zo kunnen scholieren tijdens hun biologieles middels VR diep in de oceaan zien hoe haaien leven en kunnen trainingen over veilig rijden in het verkeer helemaal veilig met VR nagebootst worden.
AR is stiekem ook al door veel mensen in gebruik (denk aan Pokémon GO en de filters van Snapchat), maar qua naam iets minder bekend dan VR. Met AR wordt een digitale laag over de werkelijkheid gelegd, waardoor digitale wezentjes of een extra uitleglaagje als magie in het straatbeeld verschijnen. Binnen technische cursussen wordt AR al gebruikt om grote of gevaarlijke machines digitaal op je werktafel te zitten en onderdeel voor onderdeel uit elkaar te kunnen halen. En wat dacht je van AR in het klaslokaal, om aardrijkskundige verschijnselen middenin het klaslokaal te laten gebeuren?
Voordelen van immersive storytelling met AR & VR
- Je kunt personen in situaties zetten waar ze normaal niet zomaar zouden kunnen/mogen komen
- Situaties worden beeldender geschetst
- Creativiteit wordt bevorderd
- Een beleving zorgt ervoor dat informatie beter opgenomen wordt
- Het is een ‘volwassen versie’ van spelenderwijs leren
Door VR & AR in educatie op te nemen, wordt leren bijzonder. Mensen leren door een speciale ervaring, waardoor informatie beter beklijft. En begrijp me niet verkeerd: deze technologieën gaan geen leerkrachten of lesstof vervangen, maar zijn een waardevolle toevoeging. Geen gimmick, maar het biedt zoveel meer. Ik geloof absoluut dat onderwijs tot leven komt met Augmented & Virtual Reality!
Tijdens Next Learning 2018 zal Fleur Stiels, Creatief Conceptdesigner bij Dutch Rose Media een sessie verzorgen over:
Storytelling & AR/VR – van leuke gimmick naar een echte, immersive leerervaring
Durf creatief te zijn!!!